Maritime Logistics
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen Sjöfartens logistik är en kurs inom masterprogrammen på Graduate School, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen Sjöfartens logistik måste deltagaren uppfylla förkunskapskraven för ett av masterprogrammen på Graduate School.
Innehåll
Kursen sätter in sjötransporter i ett bredare logistiskt sammanhang. Utformning och kommersiell drift av fartyg behandlas med hänsyn till förutsättningarna på olika marknader. Godstransport betonas och mer specifikt behandlar kursen
- terminologi inom sjötransportområdet
- fartygsdesign och kommersiell drift relaterad till olika varor och rutter
- bemanning och drift av fartyg
- godsmarknader, konjunkturcykler och sjöfartssegment
- sjöfartens finansiella flöden
- hamnar och terminaler
- sjöfart som en del av transportkedjor
- sjöfartsbranschens aktörer
- externa effekter av fartygets drift.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. definiera tekniska, operativa, kommersiella och policy-relaterade termer
2. karakterisera noder och länkar i typiska transportkedjor där sjötransport ingår
Färdigheter och förmåga
3. förklara grundläggande tekniska, operativa, kommersiella och ledningskoncept och matcha dessa med olika transportuppdrag
4. kombinera tekniska komponenter och operativa koncept till transportsystem
5. föreslå och beskriva en lämplig transporttjänst för ett specifikt transportbehov
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. granska trender samt operativa och kommersiella problemställningar för sjötransport
7. tolka policyförslag och bedöma hur de påverkar företag i sjöfartsbranschen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, övningar och gruppuppgifter.
Examinationsformer
Lärandemål 1,2 och 7 bedöms genom en individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål 3-6 bedöms genom en individuell skriftlig tentamen och en gruppuppgift (inklusive seminarium).
Deltagande i seminarium är obligatoriskt. Om den kursansvariga läraren samtycker att anledningen till frånvaro på seminarium är giltig, kan seminariet ersättas med alternativa uppgifter.
Individuella tentor ska skrivas individuellt. Samarbete i formulering av text, tabeller, figurer etc. är inte tillåtet.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till fem.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För godkänd kurs krävs godkänt på tentamen samt gruppuppgiften. Betyget (A-E) baseras på den totala poängen en student uppnår på den skriftliga tentamen (70 % av betyget) samt gruppuppgiften (30 % av betyget). För att få ett godkänt betyg (A-E) krävs >= 50 % av poängen. Skalan har fasta intervaller:
A: 85-100%
B: 75-84%
C: 68-74%
D: 60-67%
E: 50-59%
F: <50%
Kursvärdering
Vid kursens slut genomförs en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.