Analys av medier, opinioner och kommunikation
Om utbildningen
Om utbildningen
Att arbeta med medier och kommunikation ställer höga krav på analysförmåga. I den här kursen kombinerar du teori och praktik och tränar på analyser för strategiskt arbete. Du får lära dig hur analyser initieras, planeras, genomförs och används. Ett särskilt fokus läggs på analys med hjälp av digitala verktyg. Kursen innehåller också träning i omvärldsanalys och utvärdering med utgångspunkt i verklighetsbaserade fall.
Kursens innehåll tar utgångspunkt i demokratiska frågeställningar, exempelvis frågor kring text som maktmedel och hur man tillgängliggör analyser för olika målgrupper. I kursen fördjupas förståelsen genom praktiskt arbete med olika sätt att presentera analyser, vilket också klarlägger betydelsen av bilder, färg, form och design för hur vi människor ser och uppfattar kommunikation.
Rekommenderad studiegång
Kursen är en fördjupning för dig som läst 90hp medie- och kommunikationsvetenskap och skrivit ett självständigt examensarbete.
Behörigheter och urval
Behörighet
För behörighet till kursen krävs 90hp inom huvudområdet medie- och
kommunikationsvetenskap eller motsvarande inklusive 15hp metod och 15hp självständigt arbete (examensarbete).
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.