Analys av medier, opinioner och kommunikation
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan läsas som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program:
1) Medie- och kommunikationsvetarprogrammet (S1MKG)
Huvudområde:
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupning:
G2F, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs 90hp inom huvudområdet medie- och
kommunikationsvetenskap eller motsvarande inklusive 15hp metod och 15hp självständigt arbete (examensarbete).
Innehåll
Kursen i analys förbereder studenterna för kvalificerade arbetsuppgifter med inriktning mot medier, opinion och kommunikation. Kurserna kombinerar en teoretisk och praktisk inriktning, med uppgifter bland annat i projektform och med arbete i grupp.
Kursen har fokus på analys av medier, opinioner och kommunikation – i olika situationer och för olika användning. I kursen introduceras och fördjupas hur olika medie- och kommunikationsvetenskapliga analysmetoder kan tillämpas som utgångspunkt för strategiskt arbete. Studenterna ska kunna tillämpa både vetenskaplig teori och tidigare forskning såväl som kunna peka på hur professionella, organisatoriska och samhälleliga omständigheter påverkar hur analyser initieras, planeras, genomförs och används. Demokratiska frågeställningar lyfts också fram som aspekter som studenterna ska beakta.
Färdighetsträningen är inriktad på att studenten lär sig att arbeta med olika sorters analys, t ex utvärdering och omvärldsanalys. De skall kunna föreslå, genomföra och utvärdera vald analys. Det ingår även analys och produktion av informationsmaterial (text, bild, grafik och webb) i analoga och digitala medier, där studenten lär sig att bygga upp enklare grafiska lösningar/skisser. I flera delar kommer studenterna arbeta utifrån verklighetsbaserade fall där de skall ge rekommendationer inför beslut eller föreslå vidare kunskapsinsamling. Vikt läggs även vid presentation av analyser, där tillgänglighet är en viktig faktor och studenterna skall även kunna utbyta kunskaper med personer utan specialkunskaper inom området.
Kursen består av fem delkurser.
Delkurser
1. Analys: Att tolka, förstå och förklara (Analysis: To interpret, understand and explain), 3,5 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
När och varför görs analyser och vilka frågeställningar kan de svara på? Analyser används av flera olika skäl och görs både utifrån ett organisations- och ett samhällsperspektiv. Vi aktualiserar frågor som t ex förutsättningar och tolkning utifrån att detta påverkar hur analys initieras, planeras, genomförs och tas emot.
2. Metoder för analys (Methods for analysis), 8 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Alla användare lämnar spår i digitala och sociala medier. Här undersöks aktiviteter, relationer, åsikter och attityder med hjälp av digitala verktyg, men också hur språk/text kan användas som ett maktmedel. Dessa områden undersöks praktiskt och diskuteras teoretiskt.
3. Utvärdering (Evaluation), 5,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Att utvärdera olika kommunikativa insatser är ofta ett krav från uppdragsgivare. Utvärdering är ett vidsträckt begrepp som kan stå för många saker. I delkursen får studenterna lära sig i vilka situationer en utvärdering är möjlig och på vilket sätt den kan genomföras. Praktiskt och teoretiskt arbete varvas och delkursen avslutas med ett verklighetsbaserat fall.
4. Omvärldsanalys (Environmental scanning), 10 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Ingen organisation kan verka utan hänsyn till omvärldens aktörer, förutsättningar och faktorer. Analysarbete spelar här en central roll och genomförs utifrån olika teoretiska, praktiska och metodologiska ansatser. Praktiskt och teoretiskt arbete varvas och delkursen avslutas med ett verklighetsbaserat fall från en uppdragsgivare.
5. Bild och Grafisk design 1 (Image and Graphic design 1), 3 hp Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Bilder, färg, form och design har stor betydelse för hur vi människor ser och uppfattar kommunikation. Här fördjupas förståelsen genom analys och eget praktiskt arbete där kunskap skall omsättas till olika typer av material. Denna delkursen löper parallellt och integreras med övriga delkurser.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera faktorer och förutsättningar som påverkar hur analyser initieras, planeras, genomförs och används,
- förklara hur aktörer kan integrera analys av medier, opinion och kommunikation i utvecklings- och strategiskt arbete,
Färdigheter och förmåga
- självständigt formulera problemställningar för kvalificerat analysarbete,
- självständigt använda vetenskapligt beprövade metoder och tekniker för kvalificerat analysarbete,
- presentera resultatet av genomförda analyser anpassat efter sammanhang, mottagare och målgrupp,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma och värdera resultatet från olika undersökningar och integrera dem på ett sätt som ger ny förståelse för problemställningen,
- skapa väl underbyggda rekommendationer för fortsatt arbete och/eller beslut, och
- värdera och kritiskt granska analysens förutsättningar, problemställning, genomförande och resultat utifrån ett etiskt perspektiv.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, övningar, självstudier och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på andra skandinaviska språk eller engelska kan förekomma.
Examinationsformer
1) Analys: Att tolka, förstå och förklara
Skriftlig och muntlig examination, individuell och i grupp, 3,5hp, G/U
2) Metoder för analys
Skriftlig och muntlig examination, individuell och i grupp, 8hp, VG/G/U
3) Utvärdering
Skriftlig och muntlig examination, individuell och i grupp, 5,5hp, VG/G/U
4) Omvärldsanalys
Skriftlig och muntlig examination, individuell och i grupp, 10hp, VG/G/U
5) Bild och grafisk design 1
Skriftlig och muntlig examination, i grupp, 3hp, G/U
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning
till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd (G) på samtliga delkurser.
För Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänt (VG) på delkurs 2, 3 och 4.
Kursvärdering
Kursutvärderingar genomförs kontinuerligt, både i muntlig och skriftlig form. Resultaten sammanställs och används i institutionens löpande kvalitetsarbete. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som senast gått kursen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I kursen ingår moment som bygger på att studenten har tillgång till egen bärbar dator med relevanta program installerade*. Institutionens möjligheter att låna ut sådana är begränsade.
*) Programvara specificeras i studieanvisningarna.