Kursplan

Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Kursens moduler

Opinioner i medialiserat samhälle, 7,5 Högskolepoäng

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen handlar om journalistikens roll i ett demokratisk samhälle. Kursen fokuserar vikten av, och sambandet mellan, villkoren för nyhetsproduktion och medieinnehåll. Kursen belyser vidare de strukturella faktorer som reglerar mediernas roll i den offentliga sfären, och undersöker journalistiskt innehåll utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv.

Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, övningar och självständiga inlämningsuppgifter.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• redogöra för olika mediesystem i en internationell och historisk kontext,
  • beskriva villkoren för nyhetsproduktion och journalistikens roll i den offentliga sfären, och
  • ha en grundläggande förståelse för teorier om makt och demokrati och hur dessa kan användas för att analysera journalistik och medieinnehåll.

Färdighet och förmåga

• analysera hur samhälleliga maktförhållanden manifesteras och reproduceras i nyhetstexter, och
  • föra en teoretiskt grundad diskussion om de strukturella villkoren för journalistiskt arbete och hur detta påverkar mediernas roll i en demokrati.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• kritiskt granska utvecklingen av samtida journalistik utifrån demokratiska principer.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker främst genom föreläsningar, seminarier och workshops.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom två obligatoriska uppgifter:

1. Diskursanalys av medieinnhåll (gruppuppgift, både muntlig och skriftlig presentation)
  2. Individuell inlämningsuppgift

Antalet provtillfällen är av resursskäl begränsade till fem. Ett ordinarie examinationstillfälle, en omexamination i anslutning till pågående kurs samt ytterligare en tredje i anslutning till sommaruppehåll. Därefter är studenten hänvisad till nästkommande gång kursen ges.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få Godkänt på kursen krävs Godkänt på båda examinationerna. För att få Väl godkänt på kursen krävs också Väl godkänt på den individuella inlämningsuppgiften.

Om kursen har lagts ner eller genomgått stora förändringar är studenten garanterad minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfällen) ett år efter att kursen gavs.

Student har rätt till byte av examinator, om så är praktiskt möjligt, efter att ha underkänts två gånger på samma examination. En sådan begäran ställs till prefekt och skall vara skriftlig.

Kursvärdering

Kursen utvärderas skriftligt i sin helhet vid kursens slut. Kursledningen behandlar eventuella kvalitetsbrister i det löpande utvecklingsarbetet med kursen samt återför information om utvecklingsarbetet till kommande studentgrupper.

Övriga föreskrifter

För mer detaljerad information om kursen, se aktuell studieanvisning.