Kursplan

Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Kursens moduler

Mediesystem i världen, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupning
G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen är en bred och allmän introduktion till begreppet mediesystem, och inkluderar såväl traditionella massmedier som sociala medier och dess roll i samhällsstrukturen. Fokus riktas mot komparativa perspektiv. I kursen arbetas med att spåra medieutveckling och transformation av mediesystemet över tid med ett särskilt fokus på skillnader mellan länder. Sverige och andra länder utgör fall som jämförs. Mediesystem analyseras i kursen utifrån politiska, ekonomiska och kulturella perspektiv för att skapa en nyanserad förståelse för medier i det samtida samhället.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• visa kunskap och förståelse för vetenskapliga grunder och centrala områden inom fältet mediesystem, både beträffande traditionella och sociala medier,
  • visa kunskap och förståelse för historisk utveckling av olika mediesystem,

Färdigheter och förmåga

• visa förmåga att integrera kunskap i syfte att analysera och jämföra mediesystem,
  • visa förmåga att beskriva mediesystem i olika kulturella kontexter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt presentera och diskutera kunskap och den forskning och de argument som lett fram till denna, och

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• visa förmåga att göra kvalificerade bedömningar mot bakgrund av vetenskapliga, sociala och etiska aspekter av olika mediesystem.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker främst genom föreläsningar, workshops och seminarier.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Bedömningen baseras på tre obligatoriska examinationer:

• Fallstudie, G/U, 1hp
  • Innehållsanalys, G/U, 2 hp
  • Analys av mediesystem, VG/G/U, 4,5 hp

Antalet provtillfällen är av resursskäl begränsade till fem. Ett ordinarie examinationstillfälle, en omexamination i anslutning till pågående kurs samt ytterligare en tredje i anslutning till sommaruppehåll. Därefter är studenten hänvisad till nästkommande gång kursen ges.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För Godkänt på kursen krävs Godkänt på samtliga examinationer. För Väl godkänt på kursen krävs dessutom Väl Godkänt på examination 3, Analys av mediesystem.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

För detaljerad information om kursen hänvisas till studieguiden.