Kursplan

Strategic Human Resource Management

Kurs
PV2101
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/209
Ikraftträdandedatum
2024-10-01
Beslutsdatum
2024-05-28
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Kursens moduler

Introduktion till strategiskt personalarbete, 7,5 Högskolepoäng
Strategi och organisation, 7,5 Högskolepoäng

Medverkande institution

Företagsekonomiska institutionen

Inplacering

Kursen är en programkurs som ges inom Master's Programme in Strategic Human Resource Management and Labour Relations vid samhällsvetenskapliga fakulteten. Kursen är en kärnkurs.

Behörighetskrav

För tillträde krävs att studenten är antagen till Master Programme in Strategic Human Resource Management and Labour Relations vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Innehåll

Kursen introducerar studenterna till olika personalvetenskapliga praktiker samt till strategiska perspektiv på Human Resource Management (HRM). HRM avser handlingar och händelser i samband med arbete, organisering av arbete och ledning av människor. Strategisk HRM handlar om hur organisationer möter och hanterar betydande hot och utmaningar i omgivande samhälle och omvandlar dessa till strategier HR-strategier. Kursen tillhandahåller ett allmänt affärs- och verksamhetskontext i vilket HR-strategierna ska verka.

Kursen är organiserad i två delkurser:

Delkurs 1: Introduktion till strategiskt personalarbete (Introduction to SHRM), 7,5 hp

Den första delkursen behandlar inledningsvis personalarbetets praktiska arbete såsom rekrytering, urval, utbildning och utveckling, hälsa och säkerhet, löner och förmåner, och övertalighet. Dessa praktiker kommer att kopplas till den historiska och institutionella kontext som strategisk HRM verkar i, med syftet att förstå praktikerna ur ett strategiskt perspektiv. Delkursen utvecklar och integrerar en förståelse för hur personalarbete är kopplat till den strategiska ledningen av verksamheten. Mer specifikt fokuserar vi på ett yttre perspektiv som omfattar teman såsom arbetsorganisation, kulturella aspekter, mångfald i organisationer, organisering av HR-arbete samt HRM i olika kontexter. Kursen syftar till att ge insikt i det vardagliga HR-arbetet där chefer och medarbetare kontinuerligt lär och utvecklar sig och sin organisation.

Delkurs 2: Strategi och organisation (Strategy and organization), 7,5 hp

Syftet med den andra delkursen - strategi och organisation - är att utveckla en förståelse för de processer som leder till strategisk förnyelse samt förmåga att tillämpa denna förståelse på verkliga och aktuella problem. Denna del av kursen syftar till att förbereda studenterna för att delta i affärsutveckling och strategiskt arbete som HR-strateger och, i senare skeden av sin karriär, för att leda sådana processer. Strategiska problem och möjligheter som uppstår i organisationer kommer att vara i fokus för denna andra delkurs. Viktiga aspekter är inte bara organisationens positionering i förhållande till marknaden, utan också den tekniska utvecklingen, utbudet av arbetskraft, den politiska utvecklingen i samhället och andra relevanta faktorer för hur organisationer hanterar sin verksamhet.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. Beskriva innebörden av HRM och dess praktiker i relation till teori och aktuella trender
2. Förklara hur HRM-teorier är kopplade till strategi
3. Redogöra för betydelsen av strategi i organisationer

Färdigheter och förmågor

4. Självständigt söka och analysera teoretiska och praktiska kunskaper (t.ex. litteratur, vetenskapliga tidskrifter / artiklar och egna erfarenheter)
5. Identifiera strategiska problem, särskilt gällande strategisk affärsutveckling och förnyelse, och tillämpa relevanta teoretiska perspektiv på verkliga fall
6. Diskutera, analysera och utvärdera strategiprocesser, såväl muntligt som skriftligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

7. Kritiskt undersöka HRM-trender i teori och praktik.
8. Utveckla och upprätthålla ett förhållningssätt riktat mot lärande och teamwork

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen kommer att använda sig av lärandeaktiviteter så som föreläsningar, seminarier, grupparbeten, presentationer och loggbok.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Den första delkursen examineras på följande sätt:

  • Lärandemål 1 kommer att examineras genom en skriftlig grupprapport (I) och en individuell presentation.
  • Lärandemål 2 kommer att examineras genom en skriftlig grupprapport (II), deltagande i seminarier och en individuell presentation.
  • Lärandemål 4 kommer att examineras genom två skriftliga grupprapporter (I + II), bedömningar av andra gruppers rapporter, deltagande i seminarier och en individuell presentation.
  • Lärandemål 7 kommer att examineras genom en skriftlig grupprapport (II), deltagande i seminarier och en individuell presentation.
  • Lärandemål 8 kommer att examineras genom två skriftliga grupprapporter (I + II), deltagande i seminarier, bedömningar av andra gruppers rapporter och en individuell presentation.

Den andra delkursen examineras på följande sätt:

  • Lärandemål 3 examineras genom en skriftlig tentamen.
  • Lärandemål 5 examineras genom en skriftlig rapport.
  • Lärandemål 6 examineras genom att presentera en rapport såväl skriftlig som muntligt.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Delkurs 1: För att erhålla betyg godkänd (G) på första delkursen krävs betyg godkänd på grupparbeten, deltagande i seminarier, bedömningar av andra gruppers rapporter och individuellt paper. För betyg väl godkänd (VG) krävs betyg väl godkänt på individuell presentation.

Delkurs 2: För betyget godkänd (G) krävs att alla tre lärandemål bedöms med godkänd. För betyget väl godkänd (VG) krävs, förutom godkänd på alla lärandemål, att den samlade poängsumman når upp till nivå för väl godkänd.

För att få betyget godkänd (G) för hela kursen krävs att studenten har minst betyget godkänt i båda delkurser. För att få betyget väl godkänd (VG) krävs väl godkänd i båda delkurserna.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges.

Kursvärdering

Kursen kommer att utvärderas efter avslutad kurs. Resultatet av utvärderingen kommer att kommuniceras till studenterna och kommer att fungera som en guide för utvecklingen av kursen.