Kursplan

Intervju och förhör, 5 Högskolepoäng

Inplacering

Huvudområde: Psykologi

Fördjupning: A1N, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 180 hp från högskolestudier på grundnivå. Sökande ska dessutom kunna visa kunskaper i engelska: Engelska 6/Engelska kurs B från svenska gymnasieskola eller motsvarande kunskaper från ett internationellt erkänt test, såsom TOEFL eller IELTS.

Innehåll

Kursen behandlar aktuell forskning inom viktiga rättspsykologiska delområden. Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Kursen består av tre delkurser.

Delkurser

1. Rättssystemets aktörer och beslutsfattande (The legal system: the actors and decision-making), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen innehåller en översikt av principerna inom olika rättssystem (det inkvisitoriska , det adverseriella och det blandade rättssystemet), modeller för juridiskt beslutsfattande och aktuell psykologisk kunskap av relevans för rättsliga aktörer.

2. Minne, tillförlitlighets- och trovärdighetbedömningar (Memory, deception detection and credibility assessment), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen behandlar spjutspetsforskning om det mänskliga minnet, tillförlitlighets- och trovärdighetsbedömningar.

3. Intervju och förhör (Interviewing and interrogation), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen behandlar spjutspetsforskning om intervjuer med vittnen och målsägande, och förhör med misstänkta i brottsfall.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• visa kunskap om rättspsykologins vetenskapliga grund
  • visa fördjupade insikter om aktuell forskning inom viktiga delområden inom rättspsykologi

Färdigheter och förmåga

• kritiskt och systematiskt integrera kunskaper inom rättspsykologi
  • identifiera och formulera rättspsykologiska forskningsfrågor, och tydligt redogöra för och diskutera dessa

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• göra vetenskapliga och etiska bedömningar inom det rättspsykologiska fältet
  • värdera den rättspsykologiska kunskapens möjligheter och begränsningar, och dess roll i samhället

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom individuella skriftliga uppgifter och aktivt deltagande i seminarier. Samtliga seminarier är examinerande och därför obligatoriska. Frånvaro tas igen enligt kursledares anvisningar. All undervisning kan utgöra grund för examination

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att erhålla betyget Godkänd (G) för delkurserna krävs

• aktivt deltagande på delkursens obligatoriska seminarier
  • betyget Godkänd på de individuella skriftliga uppgifterna

För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) för delkurserna krävs

• aktivt deltagande på delkursens obligatoriska seminarier
  • betyget Väl godkänd på de individuella skriftliga uppgifterna

För att erhålla slutbetyget Godkänd (G) för hela kursen krävs betyget Godkänd för samtliga delkurser.

För att erhålla slutbetyget Väl godkänd (VG) för hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 10 av kursens högskolepoäng (två av delkurserna), och minst betyget Godkänd på resterande högskolepoäng (en delkurs).

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.