Science, Environments and Technologies for Pre-School Teachers
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Förskollärarprogrammet (L1FÖR)
Huvudområde Fördjupning G1F, Grundnivå, har mindre än 60 hp
kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs att studenten är antagen till Förskollärarprogrammet och att studenten har godkänt betyg från kurs/er på grundnivå enligt gällande förkunskapskrav i programmets fastställda studiegång, eller motsvarande.
Innehåll
Kursens behandlar barns lärande inom områdena naturvetenskap (biologi, fysik, kemi) teknik och miljö i ett förskoledidaktiskt perspektiv. Fokus riktas mot pedagogiska strategier och interaktion mellan vuxna och barn, i undervisnings- och vardagssituationer samt lek och tematiskt arbete för att kunna utveckla barns lärande i och om sin omgivning. Centralt innehåll är kunskap om hur konkreta objekt, situationer och händelseförlopp i omgivningen kan uppmärksammas och urskiljas. Därtill behandlas hur konkreta fenomen och företeelser kan relateras till generella, abstrakta naturvetenskapliga förklaringsmodeller inom kemi, fysik och biologi samt tekniska lösningar. Vidare behandlas innehåll som handlar om samband och konsekvenser mellan den omgivande naturen, människa, miljö och teknik knutna till begreppet hållbar utveckling.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
beskriva barns lärande och förskollärarens roll i undervisning i förskola och förskoleklass med avseende på innehåll inom områdena fysik, kemi, biologi och teknik utifrån didaktiska perspektiv
-
redogöra för förhållanden mellan observerbara fenomen och företeelser i omgivningen och abstrakta förklaringar av fenomen inom naturvetenskapliga och tekniska kunskapsområden
Färdigheter och förmåga
- argumentera för hur uppmärksammade konkreta situationer i omgivningen kan utgöra grund för barns lärande
- redogöra för hur pedagogiska strategier och interaktionsmönster mellan vuxna och barn i olika undervisningssituationer kan bidra till att stödja barns lärande inom de aktuella områdena samt öka förståelse för hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över om och hur förskollärarens perspektiv på kunskap och lärande kan utgöra möjligheter respektive hinder för barns lärande om relationen mellan människa, natur och miljö i ett omvärldsperspektiv
Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, workshops, arbete i grupp samt fältstudie.
Examinationsformer
Kursen examineras genom en muntlig och skriftlig gruppredovisning, samt en individuell skriftlig examinationsuppgift. En förutsättning för godkänt betyg på kursen är studentens deltagande i kursen obligatoriska moment. Frånvaro vid obligatoriska moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift efter beslut av examinator.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Bedömningskriterier anges i separat kursdokument på Göteborgs universitets lärplattform. För kursbetyg krävs att studenten är godkänd på samtliga obligatoriska moment. Den obligatoriska gruppredovisningen ger betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den individuella skriftliga uppgiften ger betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Kursvärdering
Den avslutande kursvärderingen, som förutom studenternas synpunkter även innefattar lärares dokumenterade erfarenheter, sammanställs till en rapport och görs tillgänglig för berörda studenter och lärare. Rapporten ska vara vägledande för utveckling och planering av nästkommande kursomgång.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Hållbarhetsfokuserad med hänvisning till kriterierna 8 och 9 enligt (dnr V 2013/838). Digitala undervisningsmoment kan förekomma.
Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs
universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.