Kursplan

Gäller från termin
HT24
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kursens moduler

Examination, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program: 1) Förskollärarprogrammet (L1FÖR)

Huvudområde Fördjupning G1F, Grundnivå, har mindre än 60 hp

kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs att studenten är antagen till Förskollärarprogrammet och att studenten har godkänt betyg från kurs/er på grundnivå enligt gällande förkunskapskrav i programmets fastställda studiegång, eller motsvarande.

Innehåll

Kursens behandlar barns lärande inom områdena naturvetenskap (biologi, fysik, kemi) teknik och miljö i ett förskoledidaktiskt perspektiv. Fokus riktas mot pedagogiska strategier och interaktion mellan vuxna och barn, i undervisnings- och vardagssituationer samt lek och tematiskt arbete för att kunna utveckla barns lärande i och om sin omgivning. Centralt innehåll är kunskap om hur konkreta objekt, situationer och händelseförlopp i omgivningen kan uppmärksammas och urskiljas. Därtill behandlas hur konkreta fenomen och företeelser kan relateras till generella, abstrakta naturvetenskapliga förklaringsmodeller inom kemi, fysik och biologi samt tekniska lösningar. Vidare behandlas innehåll som handlar om samband och konsekvenser mellan den omgivande naturen, människa, miljö och teknik knutna till begreppet hållbar utveckling.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• beskriva barns lärande och förskollärarens roll i undervisning i förskola och förskoleklass med avseende på innehåll inom områdena fysik, kemi, biologi och teknik utifrån didaktiska perspektiv

• redogöra för förhållanden mellan observerbara fenomen och företeelser i omgivningen och abstrakta förklaringar av fenomen inom naturvetenskapliga och tekniska kunskapsområden

Färdigheter och förmåga

• argumentera för hur uppmärksammade konkreta situationer i omgivningen kan utgöra grund för barns lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• reflektera över om och hur förskollärarens perspektiv på kunskap och lärande kan utgöra möjligheter respektive hinder för barns lärande om relationen mellan människa, natur och miljö i ett omvärldsperspektiv

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Hållbarhetsmärkning

Former för undervisning

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, workshops, arbete i grupp samt fältstudie.

Examinationsformer

Kursen examineras genom en muntlig och skriftlig gruppredovisning, samt en individuell skriftlig examinationsuppgift. En förutsättning för godkänt betyg på kursen är studentens deltagande i kursen obligatoriska moment. Frånvaro vid obligatoriska moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift efter beslut av examinator.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Bedömningskriterier anges i separat kursdokument på Göteborgs universitets lärplattform. För kursbetyg krävs att studenten är godkänd på samtliga obligatoriska moment. Den obligatoriska gruppredovisningen ger betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den individuella skriftliga uppgiften ger betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Kursvärdering

Den avslutande kursvärderingen, som förutom studenternas synpunkter även innefattar lärares dokumenterade erfarenheter, sammanställs till en rapport och görs tillgänglig för berörda studenter och lärare. Rapporten ska vara vägledande för utveckling och planering av nästkommande kursomgång.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Hållbarhetsfokuserad med hänvisning till kriterierna 8 och 9 enligt (dnr V 2013/838). Digitala undervisningsmoment kan förekomma.

Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs

universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.