University of Gothenburg
Image
Photo: Shutterstock
Breadcrumb

 

Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer, del 1

Den första av två föreläsningar på temat 'Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer' inom CFTs öppna material för lärande om Hållbar turismutveckling. Längd ca 32 minuter, språk: svenska (undertexter tillgängliga). Föreläsare: Emma Björner

Navigate to video: Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer, del 1
Video (32:00)
Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer, del 1

Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer, del 2

Den andra av två föreläsningar på temat 'Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer' inom CFTs öppna material för lärande om Hållbar turismutveckling. Längd cirka 27 minuter, språk: svenska (undertexter tillgängliga). Föreläsare: Emma Björner

Navigate to video: Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer, del 2
Video (27:00)
Marknadsföring och utveckling av hållbara platser och destinationer, del 2

Turism och klimat, del 1 - Introduktion

Den första av tre föreläsningar på temat "Turism och Klimat" inom CFT:s öppna material för lärande om Hållbar turismutveckling. Längd ca 12 minuter, språk: svenska (undertexter tillgängliga). Föreläsare: Erik Lundberg.

Navigate to video: Turism och klimat del 1: Introduktion
Video (12:00)
Turism och klimat del 1: Introduktion

Turism och klimat, del 2 - Olika transportslag

Den andra föreläsningen på temat "Turism och Klimat" inom CFT:s öppna material för lärande om Hållbar turismutveckling. Längd cirka 13 minuter, språk: svenska (undertexter tillgängliga). Föreläsare: Erik Lundberg. 

Navigate to video: Turism och klimat del 2: Olika transportslag
Video (13:00)
Turism och klimat del 2: Olika transportslag

Turism och klimat, del 3 – Vad gör branschen, hur agerar turisten och vad kan offentliga aktörer göra?

Om föreläsningarna på temat 'Turism och klimat': Föreläsningarna ger en översikt över hur olika delar av turismupplevelsen skapar utsläpp av växthusgaser (transport, boende, aktiviteter och mat/dryck). Fokus läggs också på transport som har den relativt största klimatpåverkan. Vi lär oss om olika aktörers möjligheter att påverka utvecklingen i en mer hållbar riktning, huvudsakligen turistindustrins roll (till exempel flygplanstillverkare, platsmarknadsförare, destinationsaktörer m.m.), turistens roll (hur kan vi göra mer klimatsmarta semesterval) och offentliga aktörers roll (olika typer av styrmedel). Vi tittar också hur händelser som t.ex. pandemin eller klimatdebatten påverkar utvecklingen. Språk: svenska. Föreläsare: Erik Lundberg. 
 

Fördjupningsmaterial för den som önskar mer information om turism och klimat:

Navigate to video: Turism och klimat, del 3: Vad gör branschen, hur agerar turisten och vad kan offentliga aktörer göra?
Video (19:20)
Turism och klimat, del 3: Vad gör branschen, hur agerar turisten och vad kan offentliga aktörer göra?

Inkluderande turism, del 1 – Introduktion av begrepp och exempel

Den första föreläsningen på temat 'Inkluderande turism'  inom CFTs öppna material för lärande om Hållbar turismutveckling. Längd ca 13 minuter, språk Svenska (undertexter tillgängliga). Föreläsare: Helena Kraff

Navigate to video: Inkluderande turism: Introduktion av begrepp och exempel. Del 1
Video (13:00)
Inkluderande turism: Introduktion av begrepp och exempel. Del 1

Inkluderande turism, del 2 – Metoder för och utmaningar med inkluderande turism

Den andra föreläsningen på temat 'Inkluderande turism' inom CFTs öppna material för lärande om Hållbar turismutveckling. Längd cirka 15 minuter, språk: svenska (undertexter tillgängliga). Föreläsare: Helena Kraff

Navigate to video: Inkluderande turism, del 2 – Metoder för och utmaningar med inkluderande turism
Video (15:00)
Inkluderande turism, del 2 – Metoder för och utmaningar med inkluderande turism