Image
Bokomslag
Breadcrumb

Ny bok om världens största överstatliga valkampanj

EU-valet 2019 präglades snarare av 28 olika nationella kampanjer, än av en gemensam valrörelse. Hur de såg ut skildras i en ny bok där mer än hundra forskare från de olika länderna medverkar, bland andra flera från JMG, Göteborgs universitet.

– EU-valet 2019 gav knappast stöd för att vi lever i en gemensam ”Europeisk offentlighet”. I stort sett var det i stället olika valrörelser i olika länder, där frågor som inte EU bestämmer över ofta dominerade. Vill vi ha det så eller vill vi att EU-valen ska bli mer av ett ”europaval”?

Det frågar sig Bengt Johansson, professor i journalistik och masskommunikation vid JMG. Han är en av redaktörerna för den nyutkomna boken The 2019 European Electoral Campaign. In the Time of Populism and Social Media (Springer, Palgrave Macmillan, 2022). En bok som han hoppas blir ett underlag för debatt om hur EU-valen ska se ut:

– Det blir en passning till politikerna, men även till medierna och oss medborgare om hur vi vill att demokratin ska fungera.

Han har skrivit introduktionskapitlet A Campaign (More or Less) About the European Union  tillsammans med de två andra redaktörerna, Edoardo Novelli, professor vid Università Roma Tre, Italien, och Dominic Wring, professor vid Loughborough University, Storbritannien.

Första sociala medier EU-valet

Mer än 100 forskare har varit inblandade i boken. Tillsammans har de studerat mer än 11 000 olika annonser och annat kampanjmaterial – valaffischer, tv-reklam och inlägg på sociala medier – i alla EU-länder.

– Vi kan visa att det visserligen finns likheter i de olika länderna, inte minst i att sociala medier blivit viktigare (detta var det första ”sociala medier EU-valet”!). Men det finns också stora skillnader, bland annat i fråga om hur intensiva kampanjerna var, vad de handlade om, hur mycket negativa kampanjer förekom och hur kvinnor och män framställdes. Vill man hårdra det var det snarare 28 olika valkampanjer än en gemensam EU-valskampanj, konstaterar Bengt Johansson.

Boken vänder sig i första hand till forskare, men även till politiker och kampanjmakare samt allmänhet.

Flera från JMG och Propagandainspektionen

Förutom Bengt Johansson, medverkar två andra forskare från JMG i boken: docent Nicklas Håkansson och professor Orla Vigsö. De bidrar med kapitlen Visual Personalization in the 2019 EU Election Campaign och Green as Greta? Environmental Issues in the 2019 European Election Campaigns.

Tillsammans med Bengt Johansson skriver de också om det svenska riksdagsvalet i Propagandainspektionen med ett nytt inlägg varje vecka ända fram till valet. Där bjuder de på skatter från sin stora samling av valaffischer och reflekterar kring valrörelser genom tiderna. Läs mer om Propagandainspektionen på JMG:s webb: https://www.gu.se/jmg/var-forskning/propagandainspektionen

Mer information

Läs mer om boken här: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-98993-4?noAccess=true

Boken har sin grund i det EU-finansierade projektet Election Elections Monitoring Centre (EEMC) som har som syfte att även medborgare ska kunna hitta och jämföra valmaterial från olika EU-länder. Läs mer om projektet på dess webbplats där du också kan titta på valaffischer och annat valmaterial från hela EU: https://www.electionsmonitoringcenter.eu/