Illustrationen visar tre huvuden med synliga hjärnor.

Alkoholens påverkan på hjärnan från fosterlivet till ålderdomen

Forskning
Hälsa & medicin
Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Hör Sven Andréasson, senior professor i socialmedicin, berätta om hur alkoholen påverkar hjärnan under hela livet utifrån den nya forskningssammanställningen "Alkohol och hjärnan". Rapporten visar att alkohol påverkar alla hjärnans funktioner och försämrar till exempel psykisk hälsa, minne och kognitiv förmåga. Dessutom ökar alkohol risken för flera hjärnsjukdomar och skador, exempelvis stroke, demens och fallolyckor.

Föreläsning
4 jun 2024
Evenemanget är ett webbinarium och genomförs som ett Zoom Webinar.
Sista anmälningsdag
30 maj 2024

Bra att veta
Seminariet är kostnadsfritt. Länken till evenemanget kommer att skickas ut några dagar innan till alla som har anmält sig.
Arrangör
Centrum för forskning och utbildning kring riskbruk, missbruk och beroende (CERA) vid Göteborgs universitet

Medverkande

Föreläsare:
Sven Andréasson, överläkare vid Beroendecentrum Stockholm och senior professor i socialmedicin vid Karolinska institutet samt en av rapportförfattarna.

Moderator:
Kristina Berglund, forskare på Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet samt föreståndare för centrumbildningen CERA.

Bilden visar framsidan av rapporten Alkohol och hjärnan.
Rapporten Alkohol och hjärnan

Webbinariets innehåll

Sven Andréasson kommer att presentera huvudfynden från forskningssammanställningen "Alkohol och hjärnan" och berätta om hur alkohol på olika sätt påverkar den mänskliga hjärnan genom hela livet, från fosterlivet till ålderdomen. Det kommer finnas möjlighet att ställa frågor under webbinariet.

Målgrupper

Evenemanget vänder sig både till allmänheten och till personal inom hälso- och sjukvården som har patientkontakt.

Kontaktuppgifter

Kontaktperson på CERA: centrumkoordinator Katarina Englund, info@cera.gu.se, 031-786 69 38

CERA - Centrum för forskning och utbildning kring riskbruk, missbruk och beroende vid Göteborgs universitet