Alternativ missbruksbehandling med den narkotikaklassade substansen Ibogaine

Forskning
Hälsa & medicin
Samhälle & ekonomi

Johan Söderberg, professor på Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, medverkar i CERAs Journal club där vi diskuterar aktuell forskning som rör vårt område riskbruk, missbruk och beroende. Alla som är intresserade är hjärtligt välkomna att delta!

Webinar
24 sep 2024
Zoom, se bifogad länk.

Bra att veta
Ingen anmälan krävs.
Det är kostnadsfritt att delta.
Seminariet genomförs på svenska.
Arrangör
CERA: Centrum för forskning och utbildning kring riskbruk, missbruk och beroende vid Göteborgs universitet

Introduktion till ämnet

Ibogaine är en psykedelisk substans som har använts i schamanistiska ritualer i central-Afrika sedan hundratals år, men där det också finns underbyggda påståenden om plantans medicinska egenskaper. På 1960-talet gjorde en heroinmissbrukare upptäckten att han blev kvitt sitt kemiska beroende efter att ha tagit Ibogaine. Från denna upptäckt har en alternativ behandlingsmetod utvecklats, huvudsakligen av tidigare missbrukare och helt utanför det offentliga vårdsystemet. Mot bakgrund av opiodkrisen i USA, i kombination med den så kallade ”psykedeliska renässansen”, har intresset ökat för att utforska de medicinska egenskaperna hos Ibogaine.

Om seminariet

Studien som ska presenteras baseras på intervjuer med flera av de organisatoriska krafterna bakom utvecklingen av behandlingsmetoden som beskrivs ovan och på deltagande observationer vid ”off-shore”-behandlingskliniker.

Medverkande:
Johan Söderberg, professor på Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.
Moderator:
Kristina Berglund, forskare på Psykologiska institutionen och föreståndare för CERA.

Johan Söderberg kommer att presentera en artikel som han har skrivit ihop med Jakob Lundberg, tidigare biträdande forskare på Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori. Artikeln har skickats in till tidskriften Social Theory & Health men är ännu inte publicerad (juni 2024). Efter Johans presentation är alla välkomna att delta i diskussionen av det han har lyft fram.

Zoomlänk till seminariet:

Om CERAs Journal club

En Journal club är en bokklubb som tar upp kortare vetenskapliga texter, en modell som sedan länge använts inom medicinområdet – ett, informellt, lättsamt och socialt sätt att diskutera aktuell forskning. I CERAs Journal club diskuterar vi aktuell forskning som rör vårt område riskbruk, missbruk, beroende.

CERAs Journal club blir också en mötesplats för att träffas och diskutera hur relevant det som behandlas i den vetenskapliga texten är, för den egna verksamheten. Det är också ett bra forum för att utveckla sina färdigheter i kritisk läsning. Det sista är nog så viktigt, för det publiceras en hel del som inte riktigt håller den kvalitet man kan kräva av vetenskapliga publikationer.

Varje gång vi träffas i Journal club har en forskare inom CERA valt ut en aktuell forskningspublikation, som hen sedan vill diskutera och lyfta frågor kring. Du som är med i Journal club behöver inte förbereda dig inför mötet och du kan välja att aktivt delta i diskussionen eller att enbart var med och lyssna.

Alla intresserade är hjärtligt välkomna att delta i CERAs Journal club!

Ta del av andra nyheter och evenemang på CERAs hemsida.
Kontaktperson på CERA:
Katarina Englund