Artist Talk: Ingrid Pollard i samtal med Salad Hilowle

Kultur & språk

Välkommen till ett konstnärssamtal med Ingrid Pollard, 2024 års mottagare av Hasselbladpriset, i samtal med konstnären Salad Hilowle.

Föreläsning,
Seminarium
9 okt 2024
Göteborgs universitet, Vasaplatsen 1
Antal platser
Please note that there is a limited number of seats.
Ytterligare information
Mer om utställningen

Hasselbladstiftelsen
GPS400: Centrum för samverkande visuell forskning
HDK-Valand
Evenemanget är kostnadsfritt. Begränsat antal platser.
HDK-Valand

Ingrid Pollard är en ledande fotograf och konstnär inom brittisk samtidskonst. Hon är född 1953 i Georgetown, Guyana och uppvuxen i London. Idag bor och arbetar hon i Northumberland, nordöstra England.

Salad Hilowle (född 1986, Somalia) är både konstnär och filmregissör. Hans uttryck rör sig mellan konstnärlig gestaltning och dokumentärt berättande. Hilowle har en masterexamen från Kungliga konsthögskolan i Stockholm.

Om Ingrid Pollard

Pollards arbeten kretsar kring ett utforskande av rasism och kolonialism, ofta med utgångspunkt från egna erfarenheter och hennes forskning. Hon intresserar sig särskilt för hur dessa frågor manifesteras i urbana rum såväl som i landskapet. En central del i hennes konstnärskap är det stora intresset för fotografi; dess tekniska egenskaper, dess materialitet och potential, såväl som dess historiska användning i utövandet av kontroll och makt.

Ingrid porträtt
Foto: Emile Holba

Stiftelsens motivering till valet av Ingrid Pollard som 2024 års Hasselbladpristagare:

Ingrid Pollard har under de senaste fyra decennierna använt fotografi för att ifrågasätta djupt rotade sociala och kulturella strukturer bakom rasism, identitet, gemenskap och kön. Hennes verk synliggör både subtila och uppenbara orättvisor genom sitt fokus på det brittiska landskapet, ikonografi och identitet, samtidigt som hon utmanar fotografiet och dess historia. Formmässigt använder hon porträtt, arkivmaterial, objekt och text för att skapa komplexa installationer. Pollard är född i Guyana och uppvuxen i Storbritannien och har konsekvent arbetat med kolonial historia och hur den fortsätter påverka samhället, både i sitt konstnärskap och som lärare i fotografi. Ingrid Pollard har ett stort inflytande på en yngre generation av konstnärer och teoretiker.