Askimsbadet får besök av Västerhavsveckan

Hållbarhet & miljö
Naturvetenskap & IT

Fullt med aktiviteter vid Askimsbadet för hela familjen. Upptäck livet under ytan, testa livräddning, experimentera i Havsverkstan, testa sportfiske...

6 aug 2024
Askimsbadet, Göteborg

Hela dagen är full av roliga havsnära aktiviteter och en mängd olika aktörer är med och bjuder på dem!

• Livräddning med SLS Svenska Livräddningssällskapet Göteborg är på plats med information om vattensäkerhet. Prova på livräddningsövningar och hjärt-lungräddning eller gå en tipspromenad om bad- och båtvett.
  • Havsverkstan är på plats med utställning, experiment, marina växter och djur. Delta i medborgarforskning och hjälp till att bevara den biologiska mångfalden.
  • Havets musik– en musikworkshop där vi bygger egna instrument och spelar och sjunger tillsammans.
  • Havets liv och mångfald
    Upptäck livet i havet och dess mångfald tillsammans med pedagoger och forskare från Slottsskogen, Naturhistoriska och Göteborgs centrum för globalabiodiversitetsstudier.
  • Prova på sportfiske med Sportfiskarna Du kan testa både spinnfiske och mete. För barn och vuxna.
  • Havslabbet Kom på besök och gör olika vattenexperiment. Under en timme, kl 12 och kl 14, får barnen träffa Amanda som visar dem hur experimenten går till.