Johanna Frändén
Foto: Janna Roosch

Barjobb, Zlatan och korvstoppning av grammatik

Kultur & språk

Johanna Frändén, Humanistiska fakultetens hedersdoktor 2022, delar sina erfarenheter av språkinlärning och vägen mot en ny identitet.

Föreläsning
28 sep 2023
J222, Humanisten, Renströmsgatan 6

Föreläsningen är öppen för alla intresserade.
Humanistiska fakulteten

Att lära sig ett nytt språk är att bli en ny person, eller i alla fall bli en till. Mycket begränsad och lite korkad till en början. Allt tydligare i kanterna vad det lider. Men den stora tjusningen är att upptäcka vilka sidor man hållit tillbaka på modersmålet och släpper fram nu. Att inse att man har ett temperament. Att man rentav är ganska spirituellt lagd. Inte alls så diplomatisk som man trodde.

Journalisten Johanna Frändén utsågs till Humanistiska fakultetens hedersdoktor 2022. I sin hedersdoktorföreläsning kommer hon att tala om erfarenheten av att hanka sig fram på svensk universitetsfranska bakom en bardisk i Lyon, att lära sig spanska tack vare Zlatan Ibrahimovic och om varför korvstoppning av grammatik är livets bästa investering.

Introduktion av Åsa Arping, dekan.

Föreläsningen är öppen för alla intresserade. Välkommen!