Tumlare
Foto: Martin Almqvist, Azote (CC BY)

Biologisk mångfald i en global gemenskap

Hållbarhet & miljö
Naturvetenskap & IT
Samhälle & ekonomi

Tumlare, valar och marint skydd i Brasilien och Sverige. Hur kan samarbetet länderna emellan utvecklas?

Seminarium
17 nov 2022
Zoom

Arrangör
Havs- och vattenmyndigheten och Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet

Sverige och Brasilien har i flera år haft ett samarbete om övervakning av marina däggdjur i havet, med fokus på kartläggning av den hotade Franciscana-delfinen i södra Brasilien. Havs- och vattenmyndigheten och våra samarbetsparter i Sverige och Brasilien håller nu på att utforma det fortsatta samarbetet, som även kan komma att omfatta marina skyddade områden. Hur kan fortsatt samarbete utformas med utgångspunkt i de båda ländernas kunskaper och erfarenheter av tumlare, marina däggdjur och marint skydd? Vilka relevanta inriktningar och teman skulle detta samarbete behöva få för att svara mot det marina livets behov?

Seminarium med inriktning mot dialog den 17 november organiseras i syfte att utbyta kunskap och erfarenheter från båda länderna om tumlare, valar och marint skydd, samt att identifiera relevanta teman för samarbetet framöver.

Vänder sig till dig som arbetar med förvaltning, övervakning, forskning och kunskapsspridning inom området.

*Seminarium hålls på engelska.

Anmäl dig här