Alexandre Antonelli
Foto: GU

Biologisk mångfald, näringslivet och vi – Årets Carl Skottsbergsföreläsning med Alexandre Antonelli

Hållbarhet & miljö

Vilken roll har företag och vi konsumenter för att bidra till en mer positiv och hållbar framtid för mångfalden av växter och djur? Välkommen till årets Carl Skottsbergsföreläsning med Alexandre Antonelli, professor i systematik och biodiversitet vid Göteborgs universitet och forskningschef vid de kungliga botaniska trädgårdarna Kew Gardens i Storbritannien.

Föreläsning
24 okt 2023

Medverkande
Alexandre Antonelli, forskningschef vid Royal Botanic Gardens, Kew, och professor i systematik och biodiversitet vid Göteborgs universitet
Åsa Mossberg, Senior hållbarhetsstrateg på Andra AP-fonden
Moderator: Viktor Elliot, doktor i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

I år firar både Handelshögskolan och Botaniska trädgården i Göteborg 100 år. Under denna period har världens befolkning ökat från under två miljarder till närmare åtta, koldioxidhalten gått från 303 miljondelar av atmosfärens volym till 419, och en skogsyta motsvarande hela USA har gått förlorad. En miljon arter beräknas nu vara utrotningshotade, däribland 40 procent av alla växter.
Vilken roll spelar företag och vi som konsumenter för att bidra till en mer positiv och hållbar framtid? Med rätt investeringar och handling kan våra 200 års jubileer fira att mänskligheten och ekonomin nått en harmonisk samvaro med resten av naturen.

Program 18:00 – 19:30

• Föreläsning med Alexandre Antonelli, forskningschef vid Royal Botanic Gardens, Kew, och professor i systematik och biodiversitet vid Göteborgs universitet: "Biologisk mångfald, näringslivet och vi".
  • Panelsamtal med Thomas Sterner, professor i miljöekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Åsa Mossberg, Senior hållbarhetsstrateg på Andra AP-fonden, och Ann Sofie Gullbring, Manager Technical Safety and Environment på Volvo, Group Trucks Technology.
    Moderator: Viktor Elliot, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Carl Skottsbergsföreläsningen hålls varje år till minne av Botaniska trädgårdens grundare Carl Skottsberg. När både Handelshögskolan och Botaniska trädgården i år fyller 100 år är föreläsningen ett samarrangemang tillsammans med Västra Götalandsregionen.

Välkommen!