Carin Franzén och Håkan Möller
Carin Franzén och Håkan Möller är aktulla som redaktörer för "Natur & Kulturs litteraturhistoria", ett nytt standardverk för litteraturhistoria.
Foto: Sara Mac Key

BOKMÄSSAN - Från kilskrift till Harry Potters fan fiction – en ny litteraturhistoria

Kultur & språk

Vad är det som gör att litteraturen uppfinner sig på nytt om och om igen? I ett nytt litteraturhistorisktstandardverk ryms allt från de första skriftsystemen till den senaste medieutvecklingen.

Seminarium
24 sep 2021
Ytterligare information
Bokmässan Play

Seminariet direktsänds från Bokmässan i Göteborg via Bokmässan play.
Natur & Kultur, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Verket Natur & Kulturs litteraturhistoria, red. Carin Franzén och Håkan Möller, är en fängslande berättelse varvad med fördjupningar i litteraturens särskilda förhållande till andra konstformer, religion, politik och bokmarknad.

Hur har litteraturen utvecklats och vad har läsning betytt för människan genomhistorien?

Medverkande: Carin Franzén professor i litteraturvetenskap Stockholms universitet, Marie Lundström kulturjournalist Sveriges Radio, Håkan Möller professor litteraturvetenskap Göteborgsuniversitet, Steve Sem-Sandberg författare och ledamot Svenska akademien.

Programledare: Hanna Jedvik, kulturjournalist, författare och programsamordnare Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Arrangörer: Natur & Kultur, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Seminariet direktsänds från Bokmässan i Göteborg via Bokmässan Play.