Vi möter konstnärerna Daniel Jewesbury, Alexandra Papademetriou och Jason Bowman i samtal med Ann Ighe, redaktör för tidskriften Ord&Bild.
En smal ung kvinna faller baklänges, blåst av fötterna av en bomb. Fastfrusen i tiden sticker hennes nakna ben upp och hennes händer griper tag i luften. Hennes ansikte täcks av en tidningssida. Människor närmar sig för att titta på henne, böjer sig ner för att studera vecken på hennes klänning, den omogna kurvan på hennes lår, hennes prydliga tår, utspridda av förvåning.
Kvinnan är en skulptur, skapad av den irländske konstnären F. E. McWilliam 1974. I denna bronsfigurs obekväma, graciösa och nära döden-liknande vridningar har hela historier om smärta, död, sex och visuell njutning sammanfattats.
Looking at the Woman in a Bomb Blast (ArtMonitor, 2025) är en experimentell artist’s book som använder olika röster för att reda ut dessa historier: en författare sliter hårt med att ge en utförlig ”förklaring” av vad hon menar, medan kvinnans egen röst bjuder på skarpa insikter och sidospår. I en serie korta kapitel hävdar de sina kontrasterande idéer och insisterar på sina egna tillvägagångssätt för att upptäcka hennes ”sanna mening”: omväxlande affektivt, bekännande, distanserat och analytiskt.