Boksamtal: How Israeli Universities Deny Palestinian Freedom

Kultur & språk

Humanistiska fakulteten, Institutionen för kulturvetenskaper, forskarnätverket Kritisk utbildningsforskning (KRUF) och Institutionen för globala studier bjuder in till boksamtal på Humanisten. Under en bokturné i Sverige kommer Maya Wind till fakulteten för att presentera sin nyligen publicerade, och internationellt uppmärksammade, bok "Towers of Ivory and Steel: How Israeli Universities Deny Palestinian Freedom". Maya Wind är en President’s and Andrew W. Mellon Postdoctoral Fellow vid University of California, Riverside. Föreläsningen följs av ett panelsamtal. Du måste ha anmält dig för att delta - notera att anmälan nu är stängd.

Föreläsning,
Seminarium
4 sep 2024

Bra att veta
Offentligt evenemang. Boksamtalet hålls på engelska. Du ska ha anmält dig för att delta - notera att anmälan nu är stängd.
Arrangör
Humanistiska fakulteten, Institutionen för kulturvetenskaper, Kritisk utbildningsforskning (KRUF), Institutionen för globala studier
Forskaren Maya Wind mot grön bakgrund
Maya Wind.
Foto: anth.ubc.ca

Paneldiskussionen som följer föreläsningen kommer att behandla frågor om akademisk frihet och universitetens roll för denna.

Om Maya Wind

Maya Wind är en President’s and Andrew W. Mellon Postdoctoral Fellow vid University of California, Riverside. Hennes forskning om reproduktion och internationell export av israelisk säkerhetsexpertis har stöd av National Science Foundation, Social Science Research Council och Killam Laureates Trust.

Sammanfattning av boken Towers of Ivory and Steel: How Israeli Universities Deny Palestinian Freedom:

Israeliska universitet har länge haft ett rykte som liberala bastioner för frihet och demokrati. Genom att tillgodogöra sig omfattande forskning och tillgängliggöra hebreiska källor för den internationella gemenskapen krossar Maya Wind denna myt. Hon dokumenterar hur israeliska universitet är direkt medskyldiga i kränkningen av palestinska rättigheter.