Boksläpp - Klassisk musik i det moderna mediesamhället

Kultur & språk

Varmt välkommen på bokreleasemingel torsdag den 26 september där musikforskarna Tobias Pontara och Åsa Bergman presenterar den nypublicerade antologin "Klassisk musik i det moderna mediesamhället: Konstruktioner, föreställningar, förhandlingar".

Föreläsning,
Öppet hus

Boksläppet är öppet för alla intresserade.
Institutionen för kulturvetenskaper

Om boken

Pontara, Tobias och Åsa Bergman (red.) Klassisk musik i det moderna mediesamhället: Konstruktioner, föreställningar, förhandlingar. Göteborg: Makadam förlag.

Den klassiska musiken har en motsägelsefull ställning i det moderna mediesamhället. Å ena sidan hävdas med jämna mellanrum att den är otidsenlig och irrelevant, att det främst är äldre generationer som intresserar sig för den och att den kan överleva endast genom massivt statsunderstöd. Å andra sidan dyker den upp i alla möjliga sammanhang, från memer på nätet, filmer och tv-serier till påkostade reklamkampanjer för symfoniorkestrar och operahus i våra statsrum.

I denna bok analyserar nio musikforskare den klassiska musiken som ett kulturellt och medialiserat samtidsfenomen, från skildringar av dirigenter och operadivor på film till skivomslag och naturfilmer med klassisk musik på Youtube. Vilka föreställningar om den klassisk musik är det som sprids i det moderna mediesamhället? Hur formas samtidens förståelse av den klassiska musiken i den digitala tidsåldern? Och i vilken utsträckning reproduceras traditionella idéer om klassisk musik och klassiska musiker.

Medverkar på Bokmässan

Tobias Pontara och Åsa Bergman med flera kommer att diskutera fenomenet klassisk musik  i samtiden utifrån boken vid programpunkten "Wait a minuet - klassisk musik samtiden" under Bokmässans seminarieprogram, den 27 september klockan 10:00-10:45 på Svenska Mässan i Göteborg. För att ta del av seminariet krävs utöver entrébiljett ett seminariekort. Läs mer på Bokmässans hemsida.

Bokomslag på bord