Eld i en sfär

De fyra elementen del IV: Eld

Hållbarhet & miljö
Kultur & språk

En värld bestämd av ett fåtal urämnen – jord, vatten, eld och luft? Med idén om de fyra elementen förklarade antikens människa ett kosmos styrt av gudarnas nyckfullhet. En kosmologisk väv som senare separerades i sinnligt och andligt, fysiskt och metafysiskt. Hur påverkar eld och människors föreställningar om eld verkligheten idag?

Seminarium
23 nov 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium
Arrangör
Jonsereds herrgård i samverkan med GU Journalen och Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet samt tidskriften Ord&Bild

Från rening, passion och kärlekens låga till förstörelse, offerriter och transformation. Människors föreställningar om eld är många. I mytologin brinner Fågel Fenix upp och återföds ur egen aska, och Prometheus stjäl gudarnas eld och ger till människorna som i sin tur får kunskap och makt. Människor värmer sig och bränner sig genom historien, från att laga mat över elden till att smälta metaller till vapen, från egna eldstäder till svårsläckta bränder i klimatförändringarnas tid.

Följ med på en eldexkursion från idéernas historia till vetenskapens och konstens samtid.

Kammarmusiker Tobias Granmo och Daniel Berg/Duo Granmo Berg programansvarig i kammarmusik respektive professor i musikalisk gestaltning. Ann Ighe dr ekonomisk historia, redaktör Ord&Bild, Karin Kent Grundberg metall- och glaskonstnär, Henrik Bogdan professor i religionsvetenskap, Johan Zetterquist konstnär, och Tinghai Ou forskningsingenjör i geovetenskap.

I serien ”De fyra elementen – en musikalisk, multikonstnärlig och vetenskaplig exkursion”, del IV.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA? VET DU NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta?

Mejla ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgad@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.