Rosa havsgris
En av arterna som upptäcktes på expeditionen till Clarion-Clipperton zonen i Stilla havet tidigare i år var den rosa havsgrisen, en sjögurka från släktet Amperima.
Foto: SMARTEX / NOC / NHM

Den rosa havsgrisen – det som döljer sig på havets botten

Hållbarhet & miljö
Naturvetenskap & IT

Den 29 oktober handlar Formas kunskapskvart om de nya fynden av liv på havets botten. Den tidigare okända världen utforskas av internationella forskarteam som engagerats för att kartlägga djuphavsområden i den så kallade Clarion-Clipperton zonen i Stilla havet mellan Mexiko och Hawaii. Områdena är rika på värdefulla mineraler.

29 okt 2024
Ytterligare information
Läs mer på Formas webbplats

Medverkande
Thomas Dahlgren, Forskare, Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet
Ingen föranmälan krävs
Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling

Thomas Dahlgren, forskare i marin ekologi vid Göteborgs universitet och forskningscentret NORCE Norwegian Research Centre, berättar om fynden i den så kallade Clarion-Clipperton zonen i Stilla havet och hur de påverkas av den planerade brytningen av metaller i området.

Tider

08.30-08.45 Kunskapspresentation av resultat
08.45-09.00 Öppen frågestund

Om evenemanget

Formas kunskapskvart är ett kort webbinarium på femton minuter om ett specifikt ämne där en inbjuden gäst delar med sig av intressant kunskap och aktuella resultat från ett forskningsprojekt.

Ingen föranmälan behövs. Det enda du behöver göra är att gå in på zoom-länken den 29 oktober 08.30.

Länken går till ett webbinarium i Zoom som startar strax innan kunskapskvarten börjar. Du behöver fylla i din mejladress för att komma in i webbinariet men inga personuppgifter sparas.