Bokomslag

Det femte Sahlgrenska som medicinskt mediesystem

Kultur & språk

Det femte Sahlgrenska som medicinskt mediesystem är en vetenskaplig monografi som ges ut vid Makadam förlag. I boken undersöks Sahlgrenska sjukhuset som mediesystem under tidsperioden 1933–1959. Denna period präglades av en stor utbyggnad av sjukhusstaden i Änggården och benämndes i sin samtid Det femte Sahlgrenska.

Föreläsning
23 sep 2024
Medicinhistoriska museet, Östra Hamngatan 11, Göteborg

Fri entre
Ingen föranmälan krävs

Boken kartlägger hur olika medier såsom film, foto, skipotikonserier, publikationer och ljudinspelningar användes med särskilt fokus på tre nyckelpersoner sjukhusdirektören och politikern Hugo Höglund, sjukhusets styresman och överläkare i kirurgi Sven Johansson och sjuksköterskan och museigrundaren Ingeborg Kastman.

Huvudförfattare är Mattias Bäckström, docent i idé- och lärdomshistoria och universitetslektor i kulturminnesförvaltning vid NTNU i Trondheim. Medicinhistoriska museets pedagog Robert Wallsson och museichef Lisa Sputnes Mouwitz är medförfattare.

Om Medierad Medicin

Den vetenskapliga monografin Det femte Sahlgrenska som medicinskt mediesystem. Mediebruk i den göteborgska sjukhusstadens förvaltande, kliniska och museala verksamheter 1933–1959 utkommer nu i september vid Makadam förlag.

Publikationen är resultatet av ett flerårigt forskningsarbete vid NTNU Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim och Medicinhistoriska museet i anslutning till forskningsprojektet Medierad medicin vid GPS400: Centrum för samverkande visuell forskning vid Göteborgs universitet. Forskningsprojektet är finansierat av IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse samt övriga deltagande parter.

Intervju med Lisa Sputnes Mouwitz i Sahlgrenskaliv -

Kl 17:00-19:00

17:15 Välkomnande och några ord om projektet - Museichef Lisa Sputnes Mouwitz

17:20 Om Medierad medicin och centrumbildningen GPS400 - Mats Jönsson professor i Filmvetenskap och föreståndare för GPS400: Centrum för samverkande visuell forskning vid Göteborgs universitet

17:25 Det femte Sahlgrenska som medicinskt mediesystem – roller, resultat och utmaningar i ett tvärsektoriellt forskningssamarbete mellan musei- och universitetssektorn 2019–2024 - Mattias Bäckström, docent i idé- och lärdomshistoria och universitetslektor i kulturminnesförvaltning vid NTNU Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim

17:50 Om sjukhusdirektionen fotoarkiv och arbetet med digitalisering av materialet - Pedagog Robert Wallsson

Mingel i utställningarna.

Fri entré, ingen föranmälan krävs.

Bokomslaget