none
Uppkomsten och bortgången av södra Africas första delstatshuvudstad står i fokus under seminariet.
Foto: Fedrica Sulas

Dimma, sjöjungfrur och stadsutveckling i medeltida Afrika: uppkomsten av Stora Zimbabwe

Kultur & språk
Populärvetenskap

Stora Zimbabwe, den medeltida huvudstaden i södra Afrika, har fångat tidiga resenärers och forskares fantasi i århundraden. Medeltidskommittén bjuder in till ett seminarium om Stora Zimbabve med arkeologen Fedrica Sulas. Öppet för allmänheten!

Föreläsning,
Seminarium
24 okt 2024
J309, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg
Ytterligare information
Mer om Federica Sulas

Medverkande
Fedrica Sulas, Institutionen för historiska studier.
Bra att veta
Seminariet är öppet för allmänheten. Det går att följa seminariet digitalt. För länk kontakta Auður Magnúsdóttir (audur.magnusdottir@history.gu.se)
Arrangör
Medeltidskommittén vid Göteborgs universitet

Dimma, sjöjungfrur och stadsutveckling i medeltida Afrika: blivandet av Stora Zimbabwe

Stora Zimbabwe, den medeltida huvudstaden i södra Afrika, har fångat tidiga resenärers och forskares fantasi i århundraden. Ett omtvistat arv av koloniala misslyckanden och den afrikanska renässansens befästa stolthet.

Stora Zimbabwe var först en bosättning, ett hem och en arbetsplats för ett blomstrande samhälle av bönder, herdar, andliga ledare och härskare. Uppkomsten och bortgången av södra Africas första delstatshuvudstad har länge setts som driven av yttre klimatiska eller ekonomiska faktorer. Om århundraden av forskning har detaljerat dess arkitektur, hantverk och handel, är lokal resursförvaltning och försörjningsmetoder fortfarande lite förstådda.

Under de senaste åren har vi börjat undersöka hur Stora Zimbabwe fungerar som ett stadslandskap i utveckling, dess jord- och vattenresurser och deras förvaltning genom tiden.
Detta seminarium lockar fram arkeologiska, ekologiska och historiska bevis och omformulerar Stora Zimbabwes historia i ljuset av nya forskningsresultat.

Mer om föreläsaren

Federica Sulas är universitetslektor i arkeologi vid Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet. En arkeolog med expertis inom afrikanska studier, geoarkeologi och historisk ekologi, Hennes forskning undersöker tidigare mat- och vattensystem, stadsutveckling och biokulturella arv i östra och södra Afrika (Etiopien, Tanzania, Zimbabwe, Sydafrika och Zambia).

Pågående projekt undersöker tillämpningen av arkeologiska dokument för att informera hållbarhetsvetenskaper.

Öppet för allmänheten. Välkomna!