Disputation: Emma Gyllerfelt, pedagogik inom bild och slöjd
Forskning
Emma Gyllerfelt disputerar med avhandlingen: Slöjdundervisning med nyanlända elever – om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum.
Emma Gyllerfelt disputerar med avhandlingen: Slöjdundervisning med nyanlända elever – om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum.
vhandlingen består av fyra artiklar som undersöker kommunikation och interaktion mellan slöjdlärare och nyanlända elever samt det ämnesspecifika språk och den lärmiljö som nyanlända elever möter i slöjdundervisning. Mer specifikt handlar den om multimodal kommunikation och interaktion, vilket innebär att olika uttryckssätt, som kroppsspråk/gester, verbalt språk, ljud och bilder används. Efter några intensiva år med insamling av empiriskt material i form av videodokumentation har Emma landat i 20 timmar filmmaterial från slöjdlektioner med nyanlända elever i årskurs 8–9. Materialet har sedan analyserats med fokus på deltagande, kommunikation och interaktion.
Läs mer om Emma Gyllerfelts syn på sin forskning denna intervju