Kryggor från världens alla hörn
Foto: Pexels, Anastasia Belousova

Dofta på världen: mat, kulturarv och kokböcker

Forskning
Hållbarhet & miljö
Kultur & språk
Utbildning & lärande

Kom till den marina kolonilotten Flytevi under Frihamnsdagarna och testa ditt doftsinne, bläddra i kokböcker från världens alla hörn och dela med dig av matminnen.

Utställning,
Öppet hus
29 aug 2024
Ytterligare information
Mer om Flytevi

Arrangör
#matarv, Centrum för kritiska kulturarvsstudier i samarbete med Hav och samhälle och Centrum för turism, Göteborgs universitet

På plats på Flytevi möter ni bland andra Viveka Kjellmer, Jenny Högström Berntson och Maria Bodin från Göteborgs universitet och  engagerade i forskarnätverket #matarv. Tillsammans med dem kan du testa ditt doftsinne, botanisera i kokböcker och recept.

Det finns också möjlighet att bidra till matarvsforskning genom att vara med i en undersökning om matminnen och måltidstraditioner.

#matarv är ett nätverk för samverkan kring forskning och samlingar om mat, traditioner och kulturarv. Mat är inte bara det vi äter utan också kultur, identitet, politik, attityd och miljö. Inom #matarv ryms forskning om mat från olika ämnen som historia, arkeologi, marinbiologi, konstvetenskap och religion.

För mer information, besök hemsidan: