Bild
Öppen bok
Foto: Pexels
Länkstig

Drama och lek för att locka till läsning hos unga

Forskning
Kultur & språk
Populärvetenskap

Drama och lek som verktyg för att locka öka intresset för att få unga att läsa mer. Berättelser och perspektiv från den nyutkomna forskningsantologi, Rum för läsning. Att arbeta med litteratur i förskolan.

Föreläsning
Datum
23 sep 2024
Tid
17:00 - 18:00
Kostnad
Gratis
Ytterligare information
Läs mer om Forskarfredag

Arrangör
Göteborgs universitet och Kulturhuset i Bergsjön

De senaste åren har barns minskade läsning diskuterats på bred front, oftast med fokus på språkutveckling. Att litteraturläsning ger ett större ordförråd är klarlagt. Men, att ta del av litteratur är också en estetisk upplevelse, kopplad till fantasi, kreativitet och reflektion.

I en nyutkommen forskningsantologi, Rum för läsning. Att arbeta med litteratur i förskolan (2024) ges ett antal uppslag till hur högläsning och litteraturarbete kan utformas på en rad olika lek- och lustfyllda sätt. Som en av redaktörerna medverkar jag med ett kapitel om hur enkla dramatekniker med kan fördjupa läsningen utifrån vad de unga läsarna tar fasta på. Med avstamp i denna studie och annan aktuell forskning om litteraturläsning med barn, diskuterar föreläsningen hur litteraturläsning kan bli ett lekfullt och lärorikt äventyr där stora och små tillsammans kan utforska text och bild.

I samband med programpunkten kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor till medverkande.

Medverkande:
Kristina Hermansson, universitetslektor, Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet. 

Programpunkten är en av flera programpunkter Göteborgs universitet arrangerar under Forskarfredag. 

Läs mer om Göteborgs universitets programpunkter under Forskarfredag.