En skola för alla? - Om inkludering och elever med NPF
Forskning
Hälsa & medicin
Populärvetenskap
Utbildning & lärande
Föreläsning om hur skolan jobbar med att bemöta barn med NPF.
Föreläsning om hur skolan jobbar med att bemöta barn med NPF.
Idag vet vi mer än någonsin om NPF. För att barn med diagnos ska få en rättvis skolgång krävs att skolan gör särskilda satsningar och individanpassningar och inte utgå från att alla fungerar likadant. Under föreläsningen ger Emma Leifler, lektor vid Göteborgs universitet en inblick i hur man jobbar med barn med NPF i skolan.
Under flera år har vi inkluderat elever med NPF i reguljära klassrum, utan djup kunskap om vad som kan vara värdefullt eller rent av livsviktigt för att möta behov som kan finnas. Alldeles för sent har vi blivit varse om att one size fits all inte möter neurodiverstitet särskilt framgångsrikt. Flertal studier visar att skolsystemet och undervisning har svårt för att möta olikheter och elever som inte är stöpta i samma form.
Under seminariet ges en bakgrund till varför vi har hamnat där vi är, och vad vi behöver göra framåt, för allas rätt till en likvärdig och rättvis utbildning. Vidare ges en sammanställning över vad elever med NPF tycker är viktigt.
Föreläsare
Emma Leifler, lektor i specialpedagogik på institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!