genrebild

Ett HUM om: Vi tänker på romarriket I

Kultur & språk

Är du en av dem som ofta tänker på romarriket? Väntar du med spänning på Gladiator II som har premiär i höst och vill fördjupa dina kunskaper? Välkommen till en första kväll med föreläsningar som alla knyter an till den romerska antiken!

Föreläsning
1 okt 2024
Stadsbiblioteket, Götaplatsen

Arrangör
Ett HUM om, Humanistiska fakulteten

Tillsammans med forskare från Humanistiska fakulteten djupdyker vi och utforskar en av historiens mest inflytelserika civilisationer. Under två fullmatade kvällar blir det flera kortare föreläsningar om allt ifrån filosofiska strömningar, romersk retorik, kejsaren i konsten och antik arkitektur i Göteborg.

Program 1 oktober

Kort introduktion med Ida Östenberg, professor i antikens kultur och samhällsliv.

Från grekisk mantel till romersk toga – stoicismen i Rom

Mikael Johansson, docent i antik grekiska

Stoicismen var från början en bland många populära filosofiska skolor i det antika Grekland. Romarna, som i övrigt tog till sig av det mesta som den grekiska kulturen och vetenskapen hade att erbjuda, tycks emellertid framför allt ha sökt sig till stoicismen. Vad var det egentligen som lockade så många av antikens romare att bli stoiker? Och hur ”stoiska” var de egentligen? Avslutade de verkligen sina liv genom att ta livet av sig?

Svärd, sandaler och senatorer. Rom på film och TV

Ida Östenberg, professor i antikens kultur och samhällsliv

Det råder Romfeber på filmduken och i TV-världen. Nyligen sändes Those about to die och i höst har både Gladiator 2 och Megalopolis (baserat på Catilinaaffären) premiär. Varför får vi inte nog av ädla gladiatorer, brutala hästkapplöpningar, onda kejsare och romerskt maktspel? Och finns det något i samtiden som gör Romtemat extra aktuellt? (svar ja)

Det stora Babylon: Romarriket i Uppenbarelseboken

Tobias Hägerland, docent i Nya testamentets exegetik och lektor i religionsvetenskap och teologi

I den bibliska Uppenbarelseboken nämns romarriket aldrig vid namn. Ändå är det ständigt närvarande genom anspelningar och starka bilder: Rom är odjuret, horan, demonernas tillhåll. Vad beror författarens antipatier mot det romerska imperiet på? Och varför uttryckte han dem på det här sättet? Några svar ges i denna föreläsning.

Granne med antiken. Från Götaplatsen till Majorna – en resa genom antikens arkitektur

Henrik Boman, universitetsadjunkt i antikens kultur och samhällsliv

Antiken har varit förebild och ideal under århundraden. Vi förväntar oss att hitta byggnader inspirerade av antiken på platser som Götaplatsen och Gustav Adolfs torg i Göteborg – vad vi inte förväntar oss är att antiken också inspirerat arkitektur och miljöer i bostadsområden som Johanneberg, Landala och Majorna.

Varje föreläsning är cirka 20 minuter. I slutet av kvällen kommer det finnas tid för frågor.

En andra kväll på samma tema, Vi tänker på romarriket II, arrangeras 25 november.