... Står det på på Erasmus hemsida, SchoolEducationGateway, Europas onlineplattform för skolutbildning.
Passa därför på att lyssna på vad nyexaminerade bildlärare har kommit fram till i sina utforskande undersökningar i arbetet med sina examensarbeten. Presentationerna riktar sig till alla som är intresserade av lärande, att arbeta i och genom konst, samt hur elever och lärare ser på bildundervisning idag.
Studenter och deras presentationer (10 min + 5 min Q&A)
Ulrike Chemnitz, Formativ bedömning i bildundervisning: En kvalitativ studie om estetelevers åsikter
Rickard Dighammar, Bildlärares tankar och åsikter kring digitala arbetsmetoder i bildämnet
Naila Efendieva, Bildämnet som tillval - En undersökning kring elevers motivation för bild som individuellt val
Emma Heikki Järvi, Kreativitetens roll i undervisningen
Felix Lund, Estetlärares intressen och dess påverkan på undervisningen - en tolkande fenomenologisk analys
Oskar Lönneryd, "Det känns som relationen blir så konstig" En kvalitativ studie om bild- och historielärares syn på bedömning och betygsättning
Tilda Ottosson, "Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte"
En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning
Marisa Phuikamphi, Gymnasieelevers tankar om bildämnet – En intervjustudie om hur elever beskriver bildämnet och vilka didaktiska strategier som stimulerar undervisningen
Christoffer Säreborn, Elevers åsikter om motivation i bildämnet.
Agnes Wahlberg, Bland bildsaker & konstgrejer: En mikro-etnografisk studie om bildsalens betydelse för elevers konstnärliga skapande
HDK-Valands samlingssida för samtliga examensevenemang.