Text i bild: See Through – A collection of intimate stories

Examensvisning MFA Film: See Through – A collection of intimate stories

Kultur & språk

I samband med Göteborg Film Festival visar studenter från HDK-Valands masterprogram i film sina examensfilmer.

Examination,
Filmvisning
4 feb 2023 - 5 feb 2023
Plats
Bio Valand, HDK-Valand, Storgatan 43, Göteborg.

Arrangör
HDK-Valand i samarbete med Göteborg Film Festival

Sju filmskapare från Colombia, Sverige, Taiwan, Belgien, Norge och Italien åker på en filmisk resa - och introducerar er till fragment av ett förhållande, en rymdresa, samt en papegoja döpt efter prins William.

I en dynamisk blandning undersöker de berättelser om minne, sorg och moraliska dilemman. Verken funderar, fantiserar och leker med det politiska och det personliga, tar sig an maktstrukturer mellan människa och djur, representation och dömanden, kärlek och konflikt i vardagen, korsandes gränser och olika kulturer.

I sina verk har gruppen experimenterat med filmskapande på olika sätt. De iakttar genom kamerans perspektiv, tänker genom skapande.

Genremässigt rör sig verken från dokumentär till fiktion och videoinstallation. Filmvisningen och utställningen kommer att kompletteras med diskussioner från gruppen och särskilda gästföreläsare.

För detaljerat program under 4-5 februari, se Facebook event.

DELTAGANDE STUDENTER OCH RESPEKTIVE FILM:

Ian Cardinali: Over The Shelter
Frida E. Elmström: Capture
Signe Rosenlund-Hauglid: Extra
Liesbet De Loof:  Triplette (working title)
Lina Ma. Córdoba. Beltrán: Poloutopia
Shih Yi-Fan: Where the Moon Goes (working title)
Julian McKinney: Mind pops & Madeleine moments

DETALJERAD INFORMATION:
OBS! För artist statement, se internationell/engelsk sida

Over The Shelter
IAN CARDINALI
15 min | fiktion

Efter ett rymduppdrag försöker en astronaut förklara upplevelsen av att se jorden utifrån för sin son. Hennes ord flyter samman med barnets fantasi i en skildring av denna fängslande men oöversättliga upplevelse.

Bio: Ian Cardinali (f. Rom 1996) har en kandidatexamen från Kent University (Storbritannien). Bredvid arbetet som regiassistent för spelfilm har han utvecklat sin egen praktik som filmskapare. På HDK-Valand har Cardinali fokuserat på hybridfilm som blandar fiktion och arkivmaterial, medan han undersökt teman såsom existentialism, barndom och miljö.

Capture
FRIDA E. ELMSTRÖM
14 min | dokumentär

Omkring tjugo katter, en grupp pingvin-tittande turister, en grå papegoja uppkallad efter Prince William, och ett par babianer som försöker få plats vid borden på ett lokalt café. Capture utforskar frågan om frihet och en spänningszon mellan kärlek och fångenskap.

Frida E. Elmströms (f. Stockholm 1991) filmer breder sig över dokumentär, fiktion och animation. Hon mottog en Guldbagge i bästa scenografi år 2020 (Om det oändliga). Hennes intresse för mänskligt beteende, mellanrum och lek genomsyrar hennes regiarbete, i verk som Mardjuret och Silviana Deluxe 25.

Extra
SIGNE ROSENLUND-HAUGLID
13 min | fiktion

I efterdyningarna av en masskjutning utanför Oslos äldsta gaybar brottas två vänner och en lillasyster med frågor om vad det innebär att vara annorlunda. Extra består av en lekfull medvetandeström, ett universum där mer är mer, där gränser prövas och stereotyper och fördomar utmanas.

Bio: Signe Rosenlund-Hauglid (f. Harstad 1995) är journalist och regissör. Hennes arbete tar ofta upp aktuella frågor i vårt samhälle, som med hennes senaste film Not That Kind of Guy. 2022 fick hon Høstutstillingsprisen på Norska Nationalkonstutställningen (BBQ & Apocalypse). Rosenlund-Hauglid har tidigare skrivit för VG och Morgenbladet.

Triplette (working title)
LIESBET DE LOOF
4 min | installation

Vart är du på väg min älskade?
En multiskärmsinstallation som undersöker vår uppfattning av visuella och psykologiska rum.

Bio: Liesbet De Loof (f. Gent, 1984) är en filmfotograf baserad i Sverige. Hon har en bachelor i audiovisuella teknologier och började som filmelektriker innan hon gick över till filmfotografi. Hon har fotat ett tjugotal kortfilmer och en långfilm och avslutar just nu en Master i film på HDK-Valand.

Poloutopia
LINA MA. CÓRDOBA. BELTRÁN
14 min | dokumentär

Filmen bjuder in till en resa från insidan till utsidan, från individen till kollektivet, från en trygg plats till andra utrymmen genom cykeln och genom att hitta cykelpolo, en sport utan könsfördelning. Filmskaparen berättar historien som om det vore ett samtal mellan henne själv och hennes bortgångne mamma. Hennes tankar återspeglas i livserfarenheter, resor, cykling, polo och vänskap/gemenskap.

Bio: Lina Ma. Córdoba. Beltrán (f. Bogota 1989) Afro-postkolonial feminist. Som konstnär ser hon filmskapande som ett medel för samhällsförändring. Hennes konstnärliga forskning fokuserar på avkoloniserande feministisk praktik och film som bygger på samarbete. Hennes intressen är aktivism, feminism, cyklande, cykel-polo, och solo-resor.

Where the Moon Goes (working title)
SHIH YI-FAN
15 min |  fiktion

En ung kvinna beger sig på nattliga resor, sökandes efter någon som är omöjlig att hitta. Denna film använder symboler för att utforska spiritualism, efterminne, och undersöker vad döden innebär i svensk och taiwanesisk kultur.

Bio: Shih Yi-Fan (f. Taipei 1990) är en filmskapare från Taiwan, baserad i Sverige. Hennes filmiska verk fokuserar på, och ifrågasätter, dagens politiska miljö med en animistisk och icke-antropocentrisk blick.

Mind pops & Madeleine moments
JULIAN MCKINNEY

Svensk översättning saknas. Se engelsk sida för mer information.