Filip Mjörnstedt Lyster – The alpha 7 nicotinic acetylcholine receptor in cardiovascular disease

Hälsa & medicin

Avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Sektionen för fysiologi

Disputation
18 okt 2024
Hörsal Arvid Carlsson, Academicum, Medicinaregatan 3, Göteborg

Opponent och betygsnämnd

Opponent: professor Norbert Gerdes, Division of Cardiology, Pulmonology, and Vascular Medicine, Heinrich-Heine University, Düsseldorf, Tyskland

Betygsnämnd: docent Michael Winder (ordf.), docent Catarina Rippe (LU) och professor Levent Akyürek

Disputationen hålls på engelska.

Det går bra att delta på distans, disputationen kommer att streamas via Zoom Webinar:

en länk publiceras senast dagen innan disputationen

Under disputationen tas frgåor emot från auditoriet, de närvarande i hörsalen. Om du som lyssnar på Webinaret har frågor, går det bra att skicka dessa via e-post, så kommer respondenten att svara vid ett senare tillfälle.

Lagom inflammation är bäst

Inflammation är en uråldrig process som sköts av vårt immunförsvar med syftet att oskadliggöra bakterier och virus samt att ta hand om kroppens skadade celler. Inflammation är livsviktig för människan, men långvarig och okontrollerad inflammation kan däremot vara direkt skadlig. Med andra ord: lagom mängd inflammation är bäst.

Alfa 7 nikotinacetylkolinreceptorn (alfa7-receptorn) är ett protein som finns på vita blodkroppar inom vårt immunförsvar. Aktivering av alfa7-receptorn har visat sig kunna dämpa inflammation. Därför har flera ämnen som aktiverar alfa7-receptorn tagits fram för att undersöka om och hur den kan aktiveras och därigenom hämma inflammation på bästa sätt. Målet med denna avhandling är att undersöka alfa7-receptorns antiinflammatoriska potential med fokus på hjärtkärlsjukdomar såsom hjärtinfarkt och åderförkalkning.

I Delarbete I visade vi att aktivering av alfa7-receptorn sänkte graden av åderförkalkning hos möss.

I Delarbete II använde vi möss för att studera behandling av hjärtinfarkt. Trots lovande antiinflammatoriska resultat så såg vi ingen effekt av att stimulera alfa7-receptorn på varken storlek på hjärtinfarkt eller hjärtfunktion.

I Delarbete III visade vi dels att stimulering av alfa7-receptorn minskade graden av inflammation hos immunceller från friska människor, dels att den antiinflammatoriska effekten var starkare i immunceller från patienter med nyupptäckt åderförkalkning i hjärtat.

Slutligen, i Delarbete IV, visade vi att de anti-inflammatoriska effekterna av alfa7-receptorn var mer uttalade i immunceller från män jämfört med kvinnor.

Sammanfattningsvis så befäster våra studier att alfa7-receptorn spelar en viktig roll i kroppens reglering av inflammation, att stimulering av receptorn har potentialen att bli en behandling för hjärtkärlsjukdomar och att man behöver ha könsskillnader i åtanke vid behandling.