Bokomslag

Forskningsseminarium: Translation as Fraud. Constructed ”Swedishness” in a Russian Pseudotranslation Book Series

Kultur & språk

Välkomna till detta seminarium som utforskar en serie romaner av den okända svenska författaren Eva Chansen. Romanerna är utgivna på ryska av ryska förlag och marknadsförs som en blandning mellan Stieg Larsons Millennium-trilogi och E. L. James Fifty Shades-serie. I verkligheten existerar inte författaren Eva Chansen och bokserien består av sex utstuderade pseudoöversättningar.

Seminarium
18 sep 2024
Plats
Sal C442, Humanisten, Renströmsgatan 6

Medverkande
Malin Podlevskikh Carlström
Bra att veta
Seminariet hålls på engelska och det är både ett slaviskt seminarium samt ett seminarium inom forskningsområdet Litteraturstudier.
Arrangör
Institutionen för språk och litteraturer

Abstrakt finns på evenemangets engelska sida (välj International website i menyn uppe till höger).