GPCC i Almedalen: Kan humor användas som förändringsverktyg i vården?

Hälsa & medicin
Utbildning & lärande

Omställningen till en nära, personcentrerad vård är pågående och att genomföra förändring i vården är oftast en stor utmaning. Kan humor göra kunskap för vårdens utveckling enklare att agera på?

Seminarium
25 jun 2024
B51, B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, Visby
Nej

Medverkande
Lisbeth Löpare Johansson, samordnare Nära vård, Sveriges Kommuner och Regioner SKR
Ida Björkman, forskare, Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet GPCC
Margareta Haag, ordförande, Nätverket mot cancer, ledamot, GPCC:s personråd för patienter och närstående
Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet GPCC

Personcentrerad hälso- och sjukvård innebär att man utgår från den unika personens förmågor, behov och förutsättningar, och arbetar i partnerskap med patienten. Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet (GPCC) har forskat om personcentrerad vård i över tio år. Under den tiden har hela tiden myter och föreställningar om personcentrerad vård florerat. Ett exempel är ”personcentrerad vård är detsamma som att patienten själv bestämmer allt om sin vård”. Att lyfta dessa föreställningar och jämföra dem med den kunskap som finns har länge funnits som en tanke. Illustrationer och humor kan återspegla komplexa koncept på några få sekunder. Det kan väcka känslor och öppna upp för nya tankar och stimulera till eftertanke och reflektion. Därför vill forskare och patientrepresentanter på GPCC ihop med programmet Nära vård vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) testa humoristiska illustrationer kopplade till forskningsevidens som kan locka till samtal.