En ring i guld från grekisk bronsålder som återlämnades till representanter för Grekland vid en ceremoni hos Nobelstiftelsen 2022.
Denna ring i guld återlämnades till representanter för Grekland vid en ceremoni hos Nobelstiftelsen 2022.
Foto: Clément Morin Nobelstiftelsen

Gravplundring och guldstölder: smuggling och handel med antika föremål

Hållbarhet & miljö
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Gravplundringar, förfalskade dokument och smuggling – otaliga arkeologiska platser och historiska monument har förstörts för att tillgodose en internationell och lukrativ marknad för antikviteter. Antika föremål från länderna runt Medelhavet har länge varit ett attraktivt samlarområde, både för privatpersoner och institutioner som museer. Var hamnar allt och vilken roll spelar museer i den illegala handeln?

Föreläsning
13 nov 2024
Världskulturmuseet, Göteborg (Studion)
Se anmälningslänken
Sista anmälningsdag
11 november 2024

Medverkande
Kristian Göransson, Göteborgs universitet; Maria Dahlström, Sveriges museer för världskultur; Linda Lundberg, svenska ICOM
Arrangör
Kulturarvsakademin och Antikmuseet vid Göteborgs universitet & Världskulturmuseerna i samarbete med Svenska Unescorådet

I två kortare föredrag och påföljande samtal får du höra om hur en guldring från grekisk bronsålder hamnade hos en Nobelpristagare och hur ett museum i USA fick lämna tillbaka en egyptisk sarkofag som de köpt för mångmiljonbelopp. Det berättas även om hur svenska och internationella myndigheter samarbetar för att stoppa den illegala handeln med antika och arkeologiska föremål.

När? 13 november 2024 kl. 18:00 -19:30.
Var? Världskulturmuseet i Göteborg, Studion.

Medverkande:
-Maria Dahlström, intendent på Världskulturmuseerna. Hon leder myndighetens arbete med att lyfta problematiken kring illegal handel av kulturföremål och kulturarvsförstörelse.
-Kristian Göransson, docent i antikens kultur och samhällsliv vid Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet. Han är ansvarig för Antikmuseet, Göteborgs universitet.
-Moderator: Linda Lundberg, ICOM Sverige

Kvällens program uppmärksammar årsdagen för Unescos 1970 års konvention om åtgärder för att förbjuda och förhindra olovlig införsel, utförsel och överlåtelse av äganderätten till kulturegendom. Programmet är ett samarbete mellan Världskulturmuseerna, Kulturarvsakademin och Antikmuseet vid Göteborgs universitet (samt Svenska Unescorådet).