Harnessing AI Transforms Research: Smart Strategies for Advanced Productivity

Forskning
Hälsa & medicin
Naturvetenskap & IT

SciLifeLab Gothenburg bjuder in dig till en tvådagars hands-on workshop, den 13-14 maj, ledd av PD Dr Daniel Mertens, om hur du använder AI-verktyg för att öka din vetenskapliga produktivitet och kvalitet.

13 maj 2024 - 14 maj 2024
Antal platser
Begränsat - registreringen stänger när det är fullt
Sista anmälningsdag
1 maj 2024

Bra att veta
Workshopen hålls på engelska.

AVGIFTER FÖR WORKSHOPEN

Närvaro på plats:
- Akademiska deltagare: 500 SEK. Denna avgift täcker kaffepauser och luncher under den två dagar långa workshopen.
- Deltagare från näringslivet: 2000 SEK

Online-deltagande:
- Akademiska deltagare: Gratis
- Deltagare från näringslivet: 500 SEK

Nationella deltagare har företräde och internationella deltagare är välkomna i mån av plats
Arrangör
SciLifeLab Gothenburg
Anmälan är stängd.

Den här workshopen kommer att utforska banbrytande framsteg inom AI som har potential att revolutionera vetenskaplig forskning och sjukvård. En studie från Harvard Business School med över 700 kunskapsarbetare fann att användningen av AI ökade arbetstakten, fler uppgifter kunde slutföras och, inte minst, ökade kvaliteten på arbetsresultaten!

Workshopen kommer att täcka följande grundläggande ämnen:

- Varför använda AI? Produktivitet och kvalitet ökar.
- Hur fungerar LLMs?
- Formulera instruktioner (promting) som ett proffs
- Använda AI för att strukturera text och berätta en historia
- Använda AI för brainstorming av experiment och projekt
- Använda AI för beslutsfattande, introspektion, karriärutveckling och för träning av interpersonella interaktioner
- God vetenskaplig praxis med hjälp av AI-assistenter: plagiat, upphovsrätt, användning för brainstorming, publicering och för att skriva bidragsansökningar

Dessutom kommer vi kortfattat att beröra Claude 3:s överlägsna resonemangsförmåga, framväxten av lokala stora språkmodeller (LLM:er) för förbättrad datasekretess samt potentialen hos LLM:er att överträffa människor i faktakontroll.

Om föreläsaren

PD Dr Daniel Mertens är biokemist och gruppledare vid German Cancer Research Center (DKFZ) och vid University of Ulm. Han är både en framgångsrik forskare, med mer än 100 publikationer inom life science som har citerats mer än 5000 gånger (Daniel Mertens - Web of Science Core Collection) och en erfaren föreläsare som har utbildat forskare, läkare, administratörer och annan personal i olika överförbara färdigheter (www.scientistsneedmore.de). Förra året undervisade Dr. Mertens över 3000 forskare i 54 workshops runt om i världen om hur de kan använda AI för att bli mer effektiva och producera högre kvalitet i sitt dagliga arbete. Nu är det din chans att lära dig mer om hur du använder AI-verktyg för att öka din vetenskapliga produktivitet och kvalitet!

Daniel Mertens