Isbjörn vid vatten
Foto: Mario Hoppmann

Hav och klimat i internationell rätt

Hållbarhet & miljö

Årets Kurt Grönfors-föreläsning fördjupar sig i den kritiska kopplingen mellan havet och klimatet ur ett internationellt juridiskt perspektiv.

Föreläsning
4 okt 2024
SEB-salen, Handelshögskolan, Vasagatan 1

Medverkande
Professor Alexander Proelss, University of Hamburg
Professor Erik Røsæg, University of Oslo
Snjólaug Árnadóttir, Reykjavik University
Angelique Pouponneau, Senior Advisor, University of New South Wales Sustainable Development Reform Centre
Niels Krabbe, University of Gothenburg
Gabriela Argüello, University of Gothenburg
Bra att veta
Kaffe serveras utanför föreläsningssalen från kl. 09.30. Föreläsningen hålls på engelska.

Mot bakgrund av Internationella havsrättsdomstolens (ITLOS) rådgivande yttrande om klimatförändringar och internationell rätt kommer professor Alexander Proelss, från University of Hamburg, att hålla sin föreläsning om konsekvenserna av detta vägledande rådgivande yttrande.

Föreläsningen hålls på engelska.
Läs hela beskrivningen och program på engelska sidan.

Kurt Grönfors-föreläsningen är ett återkommande öppet seminarium med teman kopplade till Grönfors breda forskningsintressen. Läs mer om föreläsningarna här.