Hällristningar av bland annat fiskar och valar
Hällristningar med marina motiv vid Tumlehed på Hisingen.
Foto: Bettina Schulz Paulsson

Havets resurser och valfångst under stenåldern

Forskning
Populärvetenskap

Havet har länge varit en viktig resurs för människor. Arkeologiska fynd – fiskeredskap, ben av fisk och marina däggdjur från boplatser, och hällristningar – ger insikter om livet i dessa tidiga kustsamhällen. De kastar också ljus över hur klimatet förändrats och hur arter klarat av miljöförändringar. Avancerade vetenskapliga metoder, såsom isotopanalyser av människoben och lipidanalyser av matrester från matlagningsplatser eller avlagringar i keramikkärl, bidrar också till att kartlägga kosten hos kustlevande jägare och samlare. Vi får höra hur förhistoriska människor använde havens resurser, med särskilt fokus på valfångst under stenåldern.

Föreläsning
15 aug 2024
Antal platser
Kostnad
Fri entré

Medverkande
Bettina Schulz Paulsson
Bra att veta
Vi öppnar hörsalen kl 17:45.

Vi hade planerat att streama föreläsningen, dvs direktsända över Internet, men tyvärr var inte tekniken med oss denna gång.
Arrangör
Tjärnö marina laboratorium, Göteborgs universitet
Porträttfoto av Bettina Schulz Paulsson
Foto: J. Paulsson

Bettina Schulz Paulsson är från Schweiz, utbildad i Tyskland och numera docent i arkeologi vid Institutionen för arkeologi och historiska studier, Göteborgs universitet. Hon forskar om stenåldern. Bettina är särskilt intresserad av vetenskapliga metoder och dateringar, megaliter, sjöfart under stenålder, stenålders hällristnings- och hällmålningskonst, vetenskapsteori och sydamerikansk antropologi. Hon deltar i flera nationella och internationella projekt både inom uppdragsarkeologi och forskningsarkeologi.