Internationella bolag tänker mer lokalt – innovationshubbar och stadsutveckling
Samhälle & ekonomi
Välkommen att delta i årets upplaga av Prins Bertil-seminariet.
Välkommen att delta i årets upplaga av Prins Bertil-seminariet.
Under de senaste åren har två stora internationella bolag – AstraZeneca och Volvo Cars – engagerat sig i att bygga upp så kallade innovationshubbar i anslutning till sina verksamheter i Göteborgsregionen. Förhoppningen är att GoCo i Mölndal och Näst Innovation Destination Torslanda ska kunna bidra till fortsatt utveckling av innovations- och konkurrenskraft, genom att bygga vidare på lokala kompetenser och nätverk.
Men är dessa förhoppningar realistiska? Vilka erfarenheter finns från liknande satsningar i andra delar av världen? Vad kan sådana här projekt innebära för den lokala näringslivs- och stadsutvecklingen? Vilka möjligheter och risker innebär projekt av denna typ för privata och offentliga aktörer? Tillsammans med representanter från såväl näringsliv som akademi lyfter årets Prins Bertil-seminarium frågan om storbolagen, innovationshubbarna och hållbar stadsutveckling.
Välkommen, Oskar Broberg, docent, Handelshögskolan och representant för Nämnden för Prins Bertils fond
Från egosystem till ekosystem
Ulrika Edvardsson, Managing Director, The BioVentureHub, AstraZeneca
Prototyping Innovation Destination Torslanda
Henrik Wiberg , Engineering Manager Insights & Prototyping, Volvo Cars Safety Centre
Samtal om innovationshubbarnas möjligheter och utmaningar tillsammans med
Björn Remneland Wikhamn, professor, företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan
Sara Brorström, professor, företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan [moderator]
Nämnden för Prins Bertils fond
Oskar Broberg, Merima Bruncevic, Jonas Fasth, Lena Hansson, Annika Lindskog, samtliga Handelshögskolan,
Carl Norsten, Business Sweden och Maria Fuxborg, Västsvenska handelskammaren