Världskarta
Foto: Erika Holm

Internationella bolag tänker mer lokalt

Samhälle & ekonomi

Välkommen att delta i årets upplaga av Prins Bertil-seminariet.

Seminarium
12 nov 2024
Handelshögskolan, Vasagatan 1

Bra att veta
Detaljerat program & länk till anmälan publiceras i augusti. Klockslagen är något preliminära.

Under de senaste åren har två stora internationella bolag – Astra och Volvo – engagerat sig i att bygga upp så kallade innovationshubbar i anslutning till sina verksamheter i Göteborgsregionen. Förhoppningen är att GoCo i Mölndal och Mobile Destination Torslanda skall kunna bidra till fortsatt utveckling av innovations- och konkurrenskraft. Men är dessa förhoppningar realistiska? Vilka erfarenheter finns från liknande satsningar i andra delar av världen? Vad kan sådana här projekt innebära för den lokala näringslivs- och stadsutvecklingen? Vilka möjligheter och risker innebär projekt av denna typ för privata och offentliga aktörer. Tillsammans med representanter från såväl näringsliv som akademi så lyfter årets Prins Bertil seminarium frågan om storbolagen och innovationshubbarna.