Klimatpolitik måste kännas rättvis för att accepteras

Hållbarhet & miljö

Vad får människor att acceptera klimatpolitiska styrmedel? 89 enkätundersökningar med närmare 120 000 deltagare ifrån 33 länder har vägts samman och analyserats. Svaret är: att klimatpolitiken upplevs som rättvis.

Seminarium
29 nov 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

I en rapport från Göteborgs universitet konstateras att upplevelsen av rättvisa är avgörande för att människor ska acceptera lagar och skatter som införs för att minska vår klimatpåverkan. Faktorer som kunde förväntas spela stor roll, såsom människors kunskap om klimatförändringen, värderingar, ålder och kön visade sig mindre viktiga för acceptansen. Hur kan vi gemensamt förhålla oss till detta? Vad innebär detta för klimatpolitikens utformning, för mediernas rapportering, för civilsamhället och för den enskilde medborgaren?

Sverker Jagers professor i statsvetenskap, föreståndare för Centrum för studier av kollektivt handlande CeCar, och Sara Stendahl professor i offentlig rätt, båda vid Göteborgs universitet, Jytte Guteland riksdagsledamot, ledamot miljö- och jordbruksutskottet och EU-nämnden, EU-parlamentariker 2014–2022 och Lars Lilled ordförande Jonseredsakademin.

Seminarium inom ramen för Jonseredsakademin.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA? VET DU NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta?

Mejla ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgad@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.