Kommunikation av modeller: Akademi, myndigheter och beslutsfattare

Forskning
Hälsa & medicin
Naturvetenskap & IT
Samhälle & ekonomi

Konferens på Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet.

Konferens
15 maj 2023 - 16 maj 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Bra att veta
Deltagande efter särskild konferensinbjudan.
Arrangör
Institutionen för matematiska vetenskaper och Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet, i samverkan med Chalmers tekniska högskola

Under coronapandemin spelade matematiska modeller en central roll både när det kom till långsiktig planering med hjälp av scenarier och kortsiktiga prognoser som användes för att fördela resurser inom sjukvården. En viktig komponent i detta arbete är kommunikation av modeller och modellresultat från modellerare till användare i form av analytiker, tjänstemän och beslutsfattare på olika nivåer i offentlig förvaltning. Hur kan kommunikation leda till bättre och mer effektiv användning av matematiska modeller inom folkhälsa? Frågeställningar:

• Vem bär ansvaret?
    Beslutsfattare har ofta små möjligheter att sätta sig in i modeller och kan därför också ha svårt att förstå hur osäkerheter behandlas i en given modell. Detta kan innebära att ansvarsfördelningen förskjuts, exempelvis från beslutsfattare till de som utvecklar och använder modeller. På vilket sätt samspelar ansvarsfördelning och osäkerhetshantering? Vilket ansvar har modellerare att kommunicera modellantaganden och förenklingar som resultaten vilar på? Och vilket ansvar har forskare inom akademin som förmedlar sina modellresultat till journalister och massmedia?
  • Enkla eller komplexa modeller? Eller både och?
    Under coronapandemin såg vi en stor variation när det kom till olika modellers komplexitet. Vilka för- och nackdelar finns med enkla vs. komplexa modeller och vilken bäring har det på kommunikation av modeller och prognoser/scenarier?
  • Hur bör vi kommunicera?
    Hur detaljerad och teknisk kan man vara? Hur beskriver vi bäst de ovan nämnda osäkerheterna? Finns det potentiella vinster med ett standardiserat förfarande när det kommer till dokumentation av modeller? Eller kräver olika modeller och situationer en flexibilitet som riskerar att gå förlorad om alla tvingas följa samma mall?

Anföranden

- Vilket ansvar har modellerare att kommunicera modellantaganden och förenklingar som resultaten vilar på?

- Hur bör vi kommunicera?

- På vilket sätt samspelar ansvarsfördelning och osäkerhetshantering?

- Enkla eller komplexa modeller?

- Hur beskriver vi bäst de hittills nämnda osäkerheterna?

- Vilket ansvar har forskare inom akademin som förmedlar sina modellresultat till journalister och massmedia?

- Vilka för- och nackdelar finns med enkla vs. komplexa modeller och vilken bäring har det på kommunikation av modeller och prognoser/scenarier?

---

Arrangörer: Matematiska vetenskaper och Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet. I samverkan med Chalmers tekniska högskola.