Bild
Personer utanför Pedagogen hus B
Foto: Natalie Greppi
Länkstig

Konferens för övningsskolor inom Grundlärarprogrammet - Grundlärarnas dag

Utbildning & lärande

Är du lärare, VFU-samordnare eller rektor på en övningsskola? Välkommen till en halvdag på Pedagogen med fokus på praktiknära forskning inom F-6 eller fritidshem och utveckling av övningsskolor inom VFU. Dagen vänder sig till dig som arbetar på en övningsskola med inriktning mot årskurs F-6 eller fritidshem.

Konferens
Datum
29 okt 2024
Tid
08:30 - 12:00
Plats
Pedagogen, lokal AK2 137, Västra hamngatan 25 (källarplan)
Sista anmälningsdag
21 oktober 2024

Bra att veta
Kostnadsfri konferens för dig som arbetar på en övningsskola. Begränsat antal platser.
Arrangör
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Anmälan är stängd.

Program

De gemensamma delarna är i sal AK2 137 i A-huset på Pedagogen, Västra hamngatan 25.

  • 08.30-09.00, Introduktion (sal AK2 137)
    Eva-Lena Happstadius, programledare för Grundlärarprogrammet inriktning F-3
    Kaj Jönsson, VFU-koordinator på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
  • 09.00-10.15, Presentationer om praktiknära forskning
    Parallella presentationer inriktade mot fritidshem, årskurs F-3 eller 4-6. Se mer information och lokaler nedan.
  • 10.15-10.45, Paus/fika
    Under pausen presenterar ett antal doktorander från Utbildningsvetenskapliga fakulteten sina projekt i en posterutställning som finns på plats i samma lokal som fikat. Se mer information nedan.
  • 10.45-12.00, Dialog om övningsskolor (Sal AK2 137)
    Dialog om övningsskolor och förväntningar på VFU-utveckling och övrig samverkan.
    Kaj Jönsson, VFU-koordinator, Lotta Huldén, VFU-handläggare samt 
    Lisbeth Mårdstedt och Karin Andeby, övningsskolesamordnare vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Presentationer om praktiknära forskning 09.00-10.15

Du väljer en av föreläsningarna.

  • Fritidshemmets samverkan med hem och vårdnadshavare 
    Catarina Andishmand (Sal BE 014, B-huset, Pedagogen)

    Fokus i projektet är studenternas kursuppgifter under VFU, och hur lärarstudenter under sin VFU kan utveckla en professionalitet i relation till att möta föräldrar.
  • Att utveckla undervisning från årskurs 1, utifrån elevers uppfattningar om samhällsfunktioner
    Klas Anderson och Kristoffer Larsson
    (Sal 
    AK2 136, A-huset, Pedagogen)
    Projekt som kartlägger 7-åringars uppfattningar om samhällsfunktioner för att utveckla undervisning med ambitionen att öka unga elevers förståelse för dessa. Riktar sig främst mot årskurs F-3.
  • Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar
    Annika Lilja (INSTÄLLD) Du som valt denna presentation kan medverka vid valfri presentation vid samma tid. Du behöver inte anmäla dig.
    I studien jämförs barns livsfrågor med studier från 1970-talet och framåt. I projektet studeras också läroplaner från Sverige, Norge, Danmark och Tyskland, samt svenska lärares arbete för att se hur barns frågor tas till vara i det pedagogiska arbetet.
  • Biomimik - en brygga mellan biologi- och teknikundervisningen för en hållbar framtid
    Alexina Thorén Williams och medverkande lärare Maria Billow och Agnes Hartelius från Rävebergsskolan 

    (Sal AK2 137, A-huset, Pedagogen)
    Genom att pröva att integrera biomimik i grundskolans teknik och biologiundervisning undersöks i detta projekt nya vägar i utbildning för och i hållbar utveckling. Riktar sig främst mot årskurs 4-6.
  • Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genrepedagogisk undervisning
    Anna Maria Hipkiss 
    (Sal AK2 140, A-huset, Pedagogen)
    Projektet bygger på samverkan mellan forskare och skolans lärare, som tillsammans undersöker, utvecklar och utvärderar den genrepedagogiska undervisningen. Riktar sig främst mot årskurs 4-6.

Om posterpresentationer

Under pausen har du möjlighet att samtidigt som du fikar få insyn i fyra doktorandprojekt vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

  • Elisabeth BergVad har betydelse för hur studie- och yrkesvägledning tar form på grundskolor (7-9)? 
  • Henrik HallströmLärares ämnesdidaktiska intentioner och bedömningspraktiker i gymnasieskolans fysikundervisning
  • Maria HammarstenPotentials of an Adventure Playground
    Learning Affordances from Children’s Perspective
  • Britta UtterAtt lyssna till lärares röster –
    lärares föreställningar om den tidiga läsundervisningen

Om konferensen

Konferensen vänder sig till dig som är lärare, VFU-samordnare eller rektor på en övningsskola med inriktning mot årskurs F-6 eller fritidshem. Tanken med konferensen är att:

  • erbjuda personal på övningsskolor fortbildning på höstlovet
  • informera och diskutera den utveckling som sker inom VFU på övningsskolor och universitetet
  • visa på möjligheter till samverkan mellan övningsskolor och  Göteborgs universitet som går utöver VFU.

Mer information om övningsskolor

En övningsskola är en skola som kontinuerligt tar emot VFU-studenter, har ett stort antal VFU-handledare och löpande samverkar med universitet och lärarutbildning. Läs mer om övningsskolor vid Göteborgs universitet.