Foto: National Museum of Fine Arts (Genaro Pérez, Escena de costumbres. 1888.)

Konservativa sinnen i 1800-talets latinamerikanska litteratur

Kultur & språk

Andrea Castro and Kari Soriano Salkjelsvik presenterar sina resultat av projektet Konservativa sinnen: litterära föreställningar och pressen i 1800-talets Latinamerika. Genom att fokusera på förhållandet mellan politik och estetik, kommer de att visa exempel på hur konservativa värderingar uttrycktes i skönlitteratur under perioden då de moderna latinamerikanska nationerna höll på att ta form. Alla intresserade är välkomna!

Föreläsning,
Seminarium
15 feb 2023
Sal C452, Humanisten, Renströmsgatan 6

Medverkande
Andrea Castro, professor i spanska vid Institutionen för språk och litteraturer, Göteborgs universitet
Kari Soriano Salkjelsvik, docent i spanska vid Institutt for fremmedspråk, Universitetet i Bergen
Seminariespråk: engelska
Institutionen för språk och litteraturer, forskningsområdet Litteraturstudier

Projektet Konservativa sinnen: litterära föreställningar och pressen i 1800-talets Latinamerika finansieras av Vetenskapsrådet.