Stellan Petersson

Kontroversiella ord från ett retoriskt perspektiv

Kultur & språk

Retorikcentrum presenterar Stellan Petersson som diskuterar arbetet med kontroversiella ord inför den kommande upplagan av Svensk ordbok (SO) utgiven av Svenska Akademien.

Föreläsning
19 nov 2020
Online via Zoom

Medverkande
Stellan Petersson, filosofie doktor i teoretisk filosofi och universitetsadjunkt i svenska språket.
Bra att veta
Föreläsningen hålls via det digitala verktyget Zoom. Anmäl dig till barbro.wallgren-hemlin@svenska.gu.se eller barbrowh@gmail.com, för att få tillgång till länken.
Retorikcentrum, Institutionen för svenska språket

I presentationen ges exempel från arbetet med kontroversiella ord inför kommande upplaga av Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO). Fokus på seminariet är bl.a. fälten sexuell läggning, könsidentitet och etnicitet. Utvecklingar av definitioner, tillägg av nya ord och betydelser, och bearbetning av språkexempel, beskrivs. Brukskommentarer, som anger ordens värdeladdning, diskuteras både från ett lexikografiskt och retoriskt perspektiv. En central fråga är: hur avgörs om ett ord är negativt laddat eller neutralt?

Föreläsningen hålls via det digitala verktyget Zoom. Anmälan till barbro.wallgren-hemlin@svenska.gu.se eller barbrowh@gmail.com.