Hand som håller i en liten atlantstör i vattnet
Foto: Linnéa Jägrud

Konungens återkomst – nu simmar atlantstör åter i Älven

Forskning
Hållbarhet & miljö
Populärvetenskap

Efter hundra års frånvaro simmar nu åter atlantstör i Göta och Nordre älv. Denna ikoniska och vackra fisk fångar mångas uppmärksamhet, något som är mycket välförtjänt. Det går katastrofalt dåligt för världens 26 störarter men med projekt som det i Göta Älv finns det hopp för åtminstone några av arterna. Kom och hör om arbetet, lär dig mer om projektet och om hur det skall följas upp med akustisk telemetri. Efter år av förberedande arbete har Sportfiskarna och Miljöteknik i väst tillsammans med SLU, Göteborgs universitet och Göteborgs naturhistoriska museum lyckats med det som få trodde på i början. En drake är tillbaka!

Föreläsning
4 jul 2024
Antal platser
Kostnad
Fri entré

Medverkande
Linnéa Jägrud
Bra att veta
Vi öppnar hörsalen kl 17:45
Arrangör
Tjärnö marina laboratorium, Göteborgs universitet
Porträttbild av Linnéa Jägrud
Foto: Johannes Jägrud

Linnéa Jägrud är limnolog och biolog, anställd på Sportfiskarna (Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund), Region Väst. Hon är projektledare för återplantering av atlantstören.