Bilden visar två unga tjejer med mobiltelefoner i händerna som pratar med varann.
Foto: Canva

Kroppen, jämnåriga och den digitala sfären. Forskning med fokus på ungdomars sociala världar.

Hälsa & medicin
Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Psykologiska institutionen bjuder in allmänheten, studenter och anställda på universitetet till Carolina Lundes professorsföreläsning.

Föreläsning
29 feb 2024
Plats
Haraldsgatan 1 vid Linnéplatsen, sal F1 till vänster på entréplan

Bra att veta
Evenemanget är kostnadsfritt och det krävs ingen anmälan. Antalet platser är dock begränsat. Evenemanget kommer att genomföras på svenska.
Arrangör
Psykologiska institutionen
Bilden visar föreläsaren Carolina Lunde.
Professor Carolina Lunde
Foto: Göran Olofsson

Under tonåren blir frågor som rör kropp, sexualitet och relationer till jämnåriga extra centrala för ungdomars utveckling och välbefinnande. Utöver mer traditionella sociala arenor (t ex skolan) har den digitala sfären nu blivit en självklar arena där ungdomar ägnar mycket tid, utforskar och knyter relationer till andra. Även om detta innebär både möjligheter och utmaningar för unga, så är det ofta den oroade vuxenvärldens bild av ungas förehavanden som är tongivande i den publika debatten. I den här föreläsningen presenterar Carolina Lunde en del av sin forskning, vilken är sprungen ur en nyfikenhet för tidstypiska frågor som är viktiga för många unga idag.