Kulturstudier om teater: ett webbinarium om sociala perspektiv i kritisk scenkonstforskning

Kultur & språk

Hur kan sociala perspektiv på scenkonst bidra till en mer inkluderande historiografi? På detta seminarium erbjuds exempel på kulturstudier om teater och diskussion kring hur denna forskningsinriktning kan utvecklas.

Seminarium
18 nov 2021

Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs unviersitet

Seminariet sker inom ramen för det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Expansion and Diversity: Digitally mapping and exploring independent performance in Gothenburg 1965-2000, lett av Astrid von Rosen och Cecilia Lindhé, Göteborgs universitet. Först presenterar två studenter från masterprogrammet Kultur och demokrati – Liliana Farcas och Johnna Arlid – sina nyligen framlagda uppsatser om arbetsvillkor inom utominstitutionell scenkonst respektive den dokumentära teaterns metoder och anspråk. Därefter presenterar kulturstudieforskarna Helena Holgersson och Åsa Andersson en skisserad forskningsansökan som bygger vidare på Expansionsprojektet. Frågan som står i centrum under eftermiddagen är hur sociala och estetiska perspektiv kan kombineras i kritisk scenkonstforskning.

Evenemanget sker via zoom: https://gu-se.zoom.us/j/66441499878

13:00-13:15 Introduktion.

13:15-14:00 Lilana Farcas, student på masterprogrammet Kultur och demokrati presenterar sin uppsats ”Precarization in the name of freedom. An ethnographic study of the working and living conditions of early non-institutional performing arts groups in Gothenburg”, som skrivits inom ramen för Expansions-projektet. Studien bygger främst på intervjuer med skådespelare och dansare som var aktiva under 80- och 90-talet och i analysen lyfts scenkonstens sociala villkor fram genom att fokus läggs på spänningen mellan konstnärlig frihet och beroende av offentligt stöd. (In English)

14:15-15:00 Johnna Arlid, student på masterprogrammet Kultur och demokrati presenterar sin uppsats “Att vara verklighetens tolk: Estetik, politik och gestaltning i dokumentär scenkonst”. Studien bygger främst på intervjuer med personer som i olika funktioner arbetar med teater som bygger på dokumentärt material. Med fokus på den ofta dubbla ambitionen att skildra verkligheten och vara konstnärligt nyskapande diskuteras scenkonstens demokratiska funktion och hur dokumentär teater kan bidra till att mångsidigt offentligt samtal.

15:15-15:45 Helena Holgersson och Åsa Andersson, forskare i kulturstudier, presenterar en skisserad forskningsansökan som bygger vidare på det arbete kring att föra in sociala perspektiv i historiografin över den utominstitutionella scenkonsten i Göteborg som pågår i Expansionsprojektets.

15:45-16:00 Avrundning.

Varmt välkomna!