Foto: Maria Lupan

Kunskapens lustgård och kampen om sanning & makt. Om konspirationsteorier

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

I vår tids aldrig sinande informationsflöde skvalpar konspirationsteorier omkring. Varför lockar och övertygar de så många? Hur kan de motverkas i ett mer progressivt arbete för det kunskapsbaserade samhället? Och hur kan vi förstå alltifrån ”foliehattar” till extremistgrupperingar, som själva ser sig som sanningssökare?

Seminarium
1 jun 2022
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21, Jonsered
Antal platser
Begränsat
Ytterligare information
Jonsereds herrgård

Jonseredsseminarium
Arrangör
Jonsereds herrgård i samverkan med Institutionen för kulturvetenskaper och kandidatklassen MEK 600 vid Göteborgs universitet, Partille kommun och gymnasium samt Folkuniversitetet

Med all världens kommunikation ett knapptryck bort ökar kraven på förmåga till källkritik, och att – inte minst i kristider och oklara informationslägen som exempelvis pågående krig i Ukraina – kunna sortera mellan fakta, rykten och rädslor, vederhäftig information och desinformation.

Samtidigt krävs förståelse för varifrån människor tillsammans hämtar information och varför, liksom för konspirationsteoriers dragningskraft och bakomliggande drivkrafter.

Hur skiljer sig konspirationsteoretiska resonemang ifrån rimliga ifrågasättanden av olika samhällsordningar och maktcentrums agendor? Hur kan vi rusta vårt immunförsvar mot konspirationsteorier och säkerställa det demokratiska samhällets nödvändiga kunskapsbas och transparens?

Med Kent Werne författare och journalist, Annika Rabo professor i socialantropologi, Stockholms universitet, Andreas Önnerfors professor i idéhistoria, Scandinavian Department, University of California, Berkeley US, Dror Feiler tonsättare, musiker, konstnär, Judar för Israelisk-Palestinsk Fred JIPF, och Marcus Runby lärare Partille gymnasium, och Åsa Larsson journalist, Källkritikbyrån.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA? VET DU NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Mejla ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.