Bild
Röd bokomslag
Bokomslag - Kubas poeter drömmer inte mer
Länkstig

"Lasse Söderberg: Surrealism och kubansk revolution i svensk poesi under 1960-talet"

Kultur & språk

Författaren, poeten och översättaren Lasse Söderberg (1931) är en av de mest inflytelserika översättarna av spanskspråkig litteratur i Sverige. 1969 publicerade Söderberg samlingen Kubas poeter drömmer inte mer, som består av kubansk poesi. Tre år senare gav han ut diktsamlingen Ros för en revolution, baserad på två resor han gjorde till Kuba under revolutionens första decennium. Genom att fokusera på dessa två verk vill professor Anna Forné undersöka kopplingarna mellan svenska konstnärliga nätverk, surrealisterna i Paris och den konstnärliga scenen i Havanna i slutet av 1960-talet.

Seminarium
Datum
1 okt 2024
Tid
15:00 - 17:00
Plats
Sal C442, Humanisten, Renströmsgatan 6

Medverkande
Anna Forné
Bra att veta
Seminariet hålls på svenska
Arrangör
Institutionen för språk och litteraturer

Författaren, poeten och översättaren Lasse Söderberg (född 1931) är en av de mest inflytelserika översättarna av spanskspråkig litteratur i Sverige. Han har bland annat översatt verk av Octavio Paz, Federico García Lorca, Nicolás Guillén och Nancy Morejón.

På 1950-talet var Söderberg aktiv i surrealistkretsarna i Paris och hade nära band med konstnärer som Roberto Matta och Wifredo Lam. Han deltog även i kubanska och surrealistiska konst- och litteraturprojekt. Trots detta är forskningen kring kubanernas roll i surrealismen, samt den kubanska revolutionens påverkan på de franska surrealisterna, begränsad. Dessutom har Söderbergs roll som en perifer figur i de surrealistiska kretsarna och hans engagemang i den kubanska konstscenen hittills inte fått mycket uppmärksamhet.

År 1969 publicerade Söderberg samlingen Kubas poeter drömmer inte mer, som består av kubansk poesi. Tre år senare gav han ut diktsamlingen Ros för en revolution, baserad på två resor han gjorde till Kuba under revolutionens första decennium. Genom att fokusera på dessa två verk vill professor Anna Forné undersöka kopplingarna mellan svenska konstnärliga nätverk under 1960-talet, surrealisterna i Paris och den konstnärliga scenen i Havanna i slutet av 1960-talet.